Återinför examenstentor – få ett rättvist skolsystem

Om vi vill ha ett rättvist och bra skolsystem i Sverige bör vi återinföra en riktig gymnasieexamen med examenstentor. Det skulle lösa en hel del problem, skriver en gymnasielärare.

Avskaffandet av den gamla, riktiga, studentexamen är startskottet på den svenska skolans kräftgång, skriver en gymnasielärare.

Avskaffandet av den gamla, riktiga, studentexamen är startskottet på den svenska skolans kräftgång, skriver en gymnasielärare.

Foto: Erik Svensson/TT

Insändare2023-06-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag springer en massa gymnasieelever ut. Alla har en fin studentmössa, symbolen för vuxenhet, kunskap och flit. Men studentexamen med examenstentor avskaffades 1968. Systemet ansågs av vissa som “omodernt och icke-pedagogiskt”. Tiden präglades av studentrevolter och kårhusockupation. Att avskaffa studentexamen var ett avståndstagande från gamla traditioner som sågs som borgerliga. Den obehagliga traditionen att låta de som inte klarat examen gå ut på baksidan och skämmas bidrog säkert också till att examenstentorna togs bort. Men mössan förblev. 

Avskaffandet av den gamla, riktiga, studentexamen är också startskottet på den svenska skolans kräftgång och gradvisa avprofessionalisering. När examenstentorna togs bort fick hela skolsystemet göras om.

I de flesta länder avskaffades aldrig studentexamen. I Finland till exempel skriver eleverna fortfarande examensprov i slutet av sin gymnasieutbildning, medan det svenska systemet är ett poängsystem där varje enskild kurs ger olika poäng beroende på kursens omfattning och betyg. I det svenska systemet gäller det att prestera på topp under tre år (eller gå på en skola som delar ut fuskbetyg) för att komma in på någon eftertraktad utbildning. I Finland får lärandet och mognaden ta tid. I Finland rättas examensproven centralt, i Sverige rättas de nationella proven på de enskilda skolorna där resultaten kan manipuleras eller negligeras.

Det finska systemet har några fördelar: 

* Ett rättvist system som verkligen mäter elevernas kunskaper. 

* Påverkan på undervisande lärare (från elever, föräldrar och skolor) att sätta överbetyg försvinner. 

* Erfarna och skickliga lärare gynnas då det inte blir lika intressant att anställa outbildade lärare. 

* Lärare blir tydliga auktoriteter och hjälper eleverna klara sina examensprov som rättas centralt.

* Högskoleprovet kan avskaffas.

* Lärarna kan fokusera på att lära ut hela ämnen – ingen snuttifiering.

* Läraryrket blir mer attraktivt då fokus hamnar på undervisning och inte bedömning. Det borde leda till att fler begåvade studenter väljer läraryrket – som i Finland.

Under mina 25 år som lärare har det skett tre betygsreformer och otaliga trender har kommit och gått. Skolan har kommersialiserats och fragmenterats. Skolan har överdigitaliserats och avprofessionaliserats, tilliten till lärarkåren har avskaffats och administrativa kontrollsystem har införts. Vi har fått lärarlegitimation och förstelärare samtidigt som andelen behöriga lärare ständigt har minskat.

I Finland har man gjort det som vi borde ha gjort – behållit det som är bra och funkar.

I Sverige har vi lagat sönder det som var helt för att sedan uppfinna hjulet gång på gång. Om vi vill ha ett rättvist och bra skolsystem i Sverige bör vi återinföra en riktig gymnasieexamen med examenstentor. Det skulle lösa en hel del problem.