Länken underlättar så att fler kan cykla

Cykellänken ökar säkerheten för såväl cyklande som gående.

Cykellänken ökar säkerheten för såväl cyklande som gående.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2021-01-14 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Behövs verkligen den nya cykelbanan?” (28/12).

Hej RJ och tack för dina synpunkter.

Linköpings kommun vill förändra färdmedelsfördelningen i staden och få fler att gå och cykla.

Kommunen har ett mål att bli koldioxidneutralt år 2025. Ett led i detta är satsningen på ”Cykellänken”. Målet med Cykellänken är att resor till fots respektive med cykel förbättras genom ökad framkomlighet, trafiksäkerhet, trygghet och bekvämlighet samt att antalet cyklister ska öka. Cykel- och gångbanorna på Cykellänken är extra breda för att kunna separera cyklande och gående för att öka säkerheten och tryggheten. Cykellänkarna har också vår högsta driftstandard och sopsaltas under vintertid.

Byggnationen av cykelvägen finansieras till 50 procent av Trafikverket via stadsmiljöavtal. I arbetet med cykellänkskonceptet identifierades den sträckan du beskriver, cykelbana utmed Ålerydsvägen från Ålerydsrondellen ut mot Haningeleden, som en saknad länk i cykelnätet.

Denna cykelväg är en första del i att skapa ett cykelstråk från Linköpings östra stadsdelar till de nya planerade bostadsområdena i Djurgården och vidare till Vallastaden, universitet och Mjärdevi. Planering för fortsättningen pågår. Broarna för cyklister och fotgängare på den aktuella sträckan gör att det går att förflytta sig över Tinnerbäcken samt de befintliga gång och cykeltunnlarna.

Just nu växer cykellänken fram mellan Braskens bro och Hjulsbro. Läs gärna mer på kommunens hemsida