Lägg tågstationen på Tornby – billigaste alternativet

Våra politiker i Linköping har önskemål om en upphöjd station vid Ostlänkens dragning till en budgeterad kostnad på 5 miljarder kronor. Är detta klokt? Det är dina och mina pengar som sossemoderaterna leker med, menar insändarskribenten.

Så här illustrerar Trafikverket en upphöjd järnvägsstation i Linköping, har Corren tidigare rapporterat om. Till höger på bilden går Sankt Larsgatan som ska förlängas och i det här alternativet passera under stationen

Så här illustrerar Trafikverket en upphöjd järnvägsstation i Linköping, har Corren tidigare rapporterat om. Till höger på bilden går Sankt Larsgatan som ska förlängas och i det här alternativet passera under stationen

Foto: Trafikverket

Insändare2025-01-03 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Prislappen för att höja upp stationen: 5 miljarder kronor" (23/12):

Det billigaste alternativet hade varit en ostlänk med en dragning utefter E4:an och en station i Tornby. Den informationen fick jag från Trafikverket vid infon/samrådet om Ostlänken den 8 oktober på Konsert & Kongress i Linköping. Detta hade passat bra då kommunens politiker har förpassat stadens handelscentrum till Tornby. Med enkelhet hade busstransfers till lämpliga platser med smidighet kunnat ordnas. 

Vi har i dag vid min senaste räkning över 60 avgångar med tåg till Stockholm per dygn. Längre tåg kunde ge färre avgångar och mindre belastning på spåren. Detta borde göra Ostlänken överflödig med de kostnader det medför. Det handlar om 20 minuter till Stockholm (en normal fikarast). 

Vi medborgare ligger inte i närheten av våra politikers löner, vilket gör att vi är känsligare för skattehöjningar.