Alternativ E4 löser alla ”problem” och med regionalpendeltrafiken plus Stångådalsbanan på ett dubbelspår kvar på befintlig spårdragning och station. Högbyggd shuttle mellan stationerna, som på större flygplatser. Dessutom med dubbelvinsten att Skäggetorp äntligen skulle hamna innanför och inte utanför. Sannolikt med positiv stadsbyggnation i form av ny handel/kontor/hotell/bostäder i anslutning till ny station.
Vidare skulle väsentligt mindre jordbruksmark förstöras än de nya industriområden som annars krävs för Steningealternativet. Och vi skulle kunna få det fetaste konserthuset och det finaste bostadsområdet i anslutning till Nykvarnsparken i form av gamla värmeverket.
Lägg helt enkelt spår och en urtjusig, modern station för fjärr- och godstrafik plus tillhörande logistik längs E4:an (precis som i den gamla översiktsplanen för övrigt). Detta med att det ”måste” vara en centralt belägen järnvägsstation är ett hjärnspöke från tidigare inblandad konsult och som tyvärr blivit mantra hos våra (osjälvständiga och okunniga?) lokalpolitiker.
Se på och inspireras av Frankrike i stället. Enkelt. Hur svårt kan det vara, eller? Jättesvårt, tydligen.