Svar på nyhetsartikeln "Här ska järnvägen dra fram – företag måste flytta" (12/12):
Varför är frågan om Ostlänkens dragning fortfarande så aktuell?
Det storstilade projektet om snabba tågbanor mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö för cirka tjugo år sedan är till största delen sedan länge nedlagt. Det enda som finns kvar är stora och kostsamma planeringar både hos Trafikverket och inom kommunen om hur Ostlänken ska dras genom staden.
Den kvarvarande resten är Ostlänken. Ett projekt som inte har kunnat fullföljas på tjugo år är inte värt att bli verklighet. Det skulle vara helt fel att bygga en järnväg i stort sett parallellt med den redan befintliga.
Det viktigaste är att se framåt:
Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större. Men det är värt ett försök. I framtiden eller kanske redan nu skulle vi behöva en järnväg från Stockholm längs E4:an mot Mjölby med fortsättning söderut till Göteborg och Malmö och vidare ner mot kontinenten.
Den skulle kunna överta det mesta av den täta och tunga containertrafiken på E4:an och en del av godstrafiken på stambanan och lämna större utrymme för persontrafik.
Och tänk att kunna parkera bilen på tåget och oss själva i sovkupén. Vakna utvilade någonstans nere på kontinenten och efter en god frukost fortsätta våra bilturer.