Vi blir allt fler som köper eller leasar elbilar. Det är bra för oss som vill minska utsläppen av koldioxid. Med elbilen följer att allt fler utsätts för dagens otroligt komplicerade laddsystem. Det finns en uppsjö av system, alla med sina kort eller sina koder och typer av sladdar.
Själv har jag flera gånger fått köra från det ena, till det andra, till det tredje systemet innan jag fått det att fungera. Då kan också laddningen i många fall gå väldigt långsamt. Det har medfört att klockan har närmat sig midnatt innan jag fått igång laddningen. Eftersom jag inte kan sitta i bilen och frysa halva natten har jag blivit tvungen att ta in på ett hotell.
Här är de tio system som jag stött på, och ibland försökt få att fungera: Mer, Incharge, EON drive, Chargefinder, Autocharge, Chargenode, Chargespot, Ionity, Ica. Och så har vi Tesla med sitt alldeles egna system.
Till detta kommer att de kontakter som sitter i sladdens ände är olika utformade, till exempel: CCS, Chademo och Type 2. Så jag behöver också köpa och ha med mig flera olika sladdar.
Tänk om det vore likadant för de som i dag har vanliga bensinbilar! Där är det sällan problem med att hitta ett tankställe som har det drivmedel man vill ha. Och det är definitivt inget problem med att stoppa in sladden i tanken och köra igång påfyllningen. Snabbt går det också, ett par minuter.
Regeringen måste ta itu med denna röra och tillsätta en organisation som får i uppgift att rensa och styra upp systemet med laddning av elbilar.