Kunder ställer krav på mer digitala tjänster

Östgötatrafiken gav svar på flera av insändarskribentens frågor redan 23/12 men upprepar gärna svaren igen.

Både kort och pappersbiljetter i Östgötatrafikens nya biljettsystem.

Både kort och pappersbiljetter i Östgötatrafikens nya biljettsystem.

Foto: Jeppe Gustafsson

Insändare2020-01-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Digitaliseringen har överrumplat oss" 2/1.

Det gamla biljettsystemet finns kvar till sommaren, parallellt med att det nya biljettsystemet lanseras steg-för-steg. Därefter stänger vi det gamla systemet.

Det kommer att finnas olika sätt att köpa biljett på, samt olika typer av ”bärare” till biljetterna. Förutom appen kommer det att finnas både ett kort och pappersbiljetter. Att ”blippa” sitt bankkort innebär att köp och betalning av en biljett görs med ett bankkortet direkt i biljettläsaren. 

Driftsäkerheten i vårt nya system kommer att vara högre än i det 10 år gamla biljettsystemet. 

Att kollektivtrafikbranschen behöver utveckla sina digitala system är lika självklart som att alla andra branscher behöver det. Vi möter dagligen kunder som ställer krav på alltmer digitala tjänster och tjänster som även blir mer och mer personifierade. 

Förväntan på eller motståndet mot digitaliseringen är inte alltid kopplat till kundens ålder. För de kunder som inte känner sig bekväma med att använda sin mobiltelefon för sin resa tror vi att, utöver kort alternativt pappersbiljett, så kan möjligheten att köpa en biljett med bankkortet direkt på bussen uppfattas väldigt enkelt och bekvämt. Att använda bankkort har ju blivit vardag för nästan alla nu när det är 2020.

Insändarskribenten är varmt välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0771-211010 om det fortfarande finns oklarheter. Vi kan också erbjuda en genomgång av det nya biljettsystemets funktioner på något av våra Kundcenter i Linköping eller Norrköping.

Sofia Malander, vd Östgötatrafiken