Kontrollanterna hinner inte möta upp bussen

Om inte Östgötatrafiken ändrar sina rutiner kommer fusket att fortsätta i precis samma omfattning som nu, men med fler styrda kontroller tror jag att antalet friåkare skulle minska, menar insändarskribenten.

Nog finns det utrymme för att kunna minska fusket, menar insändarskribenten.

Nog finns det utrymme för att kunna minska fusket, menar insändarskribenten.

Foto: Christer Kustvik

Insändare2024-01-12 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Relativt omfattande kontroller på våra bussar" (5/1):

Som svar på min tidigare insändare skriver biträdande trafikchefen på Östgötatrafiken att kontrollgrupperna ”tillkallas även spontant vid misstanke om fuskåkning”. Kruxet är bara att de gånger fusket sker på stadslinjer hinner kontrollanterna inte möta upp bussen i fråga. 

Jag vidhåller att med en radiokod skulle biljettkontrollerna kunna planeras bättre och då, utan ökade kostnader, bli mer effektiva.

Biträdande trafikchefen skriver också att under två månader gjordes 39 790 biljettkontroller, och då ertappades 842 personer med att inte ha erforderlig biljett. Detta innebär att var 50:e resa görs utan biljettintäkt för Östgötatrafiken. Läser på hemsidan att det årligen görs ungefär 31 miljoner resor med Östgötatrafiken, så nog finns det utrymme för att kunna minska fusket. 

Det utbredda gratisresandet måste för många chaufförer vara frustrerande. Om inte Östgötatrafiken ändrar sina rutiner kommer fusket att fortsätta i precis samma omfattning som nu, men med fler styrda kontroller tror jag att antalet friåkare skulle minska.

Dessutom blir Östgötatrafiken svaret skyldig då de inte ger något svar på varför de inte implementerar en så enkel sak som en radiokod för att anmäla antalet förmodade fuskåkare!