Konsumentvägledaren: "De har fått fel information"

När resebolaget går i konkurs är det ofta svårt för konsumenter att få tillbaka något.

Insändare2021-04-03 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

När man som konsument köper en paketresa gäller paketreselagen. Om arrangören/resebolaget ställer in resan (till exempel med hänvisning till covid-19 och restriktionerna/avrådan från att resa) har konsumenten normalt sett rätt att få tillbaka sina pengar.

Resegarantin (som administreras av Kammarkollegiet) gäller bara om resan ställs in på grund av att företaget har gått i konkurs, alltså inte när den ställs in av andra skäl.

Så utifrån uppgifterna i insändaren verkar paret ha fått fel information från resebolaget. De har ju ställt kravet till resebolaget men går företaget i konkurs är det dessvärre ofta svårt för konsumenter att få tillbaka något. 

Det kan eventuellt finnas andra möjligheter att få tillbaka pengar. Har man betalat med kreditkort (eller via faktura, som också är en form av kredit) omfattas köpet av konsumentkreditlagen och då kan man ställa krav på återbetalning till kreditgivaren men hänvisning till den så kallade invändningsrätten. 

Man kan också kolla villkoren i sin hemförsäkring och/eller eventuell extra reseförsäkring om man kan få någon ersättning den vägen.

Rent allmänt är man välkommen att kontakta oss om man har frågor. Det finns även bra information på Konsumentverkets nationella konsumentvägledning Hallå konsument.