Svar på "Vad gör alla dessa kommunikatörer?" (29/19):
Insändarskribenten är varmt välkommen att googla upp en passande myndighets kontaktuppgifter. En kommunikatör har byggt webben på ett sökmotorsoptimerat sätt, kanske även med hjälp av Open AI, så informationen går snabbt att hitta. Kommunikatören har skrivit i klarspråk enligt tillgänglighetsdirektivet så skribenten förstår, oavsett skribentens förutsättningar. Webbsidan är uppbyggd på ett sätt som klarar skärmläsare med bra kontraster om skribenten har nedsatt syn.
Kommunikatören har i budskap och visuellt skapat förtroende för myndigheten. Nu kan skribenten höra av sig till myndigheten och fråga just vad deras kommunikatörer gör. Skribenten kommer få ett vänligt och tydligt svar, från en kommunikatör. Skribenten kan även höra av sig via någon av alla sociala medier som kommunikatören underhåller med trevligt och relevant innehåll, uppdaterat enligt de senaste algoritmerna och lagarna, för optimal effekt.
Kanske har kommunikatören fotograferat de vackra bilderna och klippt video-reelsen som fått många likes och skapat stolthet hos invånarna och lockar besökare som gynnar näringslivet. Skribenten kan säkert höra av sig via brev också. Då kommer nog ett svar som fått layout av en kommunikatör, för att myndigheten ska ha ett förtroendeingivande utseende.
Förhoppningsvis får skribenten svar snabbt, mellan kommunikatörens övriga uppdrag, som marknadsföringskampanjer för vårdens sommarjobb så ordinarie personal får semester, information om trafik, evenemang, upphandlingar av större uppdrag, planering av budget för maximal effekt med mera.
Visst är det spännande med alla yrken som finns där ute – som inte alla vet om. Att det finns kompetenta, välutbildade, engagerade personer som arbetar hårt för sånt som de flesta tar för givet. Undrar vad skribenten själv arbetar med?