Bensinpriserna stiger. Vi reser därför mindre. Det är bra för miljön. Det gör också att den energi som vi har till förfogande räcker längre.
Samtidigt behöver vi människor resa. Då lägger den tyska federala regeringen 2,5 miljarder euro på att subventionera kollektivtrafiken. En biljett kallad ”9 för 90” gäller på alla bussar, spårvagnar, tunnelbanor, regionaltåg och lokaltåg i hela(!) Tyskland i tre månader (90 dagar) och kostar 27 euro (288 svenska kronor).
I Österrike hade man redan före Ukrainakriget infört en ”Klimatbiljett”. Den kostar 1 095 Euro (11 700 svenska kronor) och gäller på alla(!) allmänna kommunikationer i hela(!) Österrike under ett helt(!) år. 1 095 delat på 365 blir 3 euro per dag, 32 svenska kronor. Republiken Irland har sänkt priset på alla kollektiva transporter med 20 procent, till att börja med till årets slut.
De tyska, österrikiska och irländska regeringarna menar alltså allvar med att minska utsläppen av växthusgaser och att minska energiförbrukningen.
I Sverige sänker man bensinskatten.