Svar på "Kasta just-in-time på sophögen!", 16/4.
JIT är en av flera viktiga byggstenar i den produktionsfilosofi som brukar kallas för Lean. Lean brukar förklaras med att man måste ha balans mellan stabilitet, stanna vid fel (Jidoka) och JIT. Toyota Production System (TPS) har sedan 1987 fått namnet Lean i resten av världen. Lean har påverkat hela världen och jag vågar påstå att det har resulterat i färre problem och brister än vad som var fallet före Lean. Ett närliggande exempel är Toyotas truckfabrik i Mjölby som har lyckats förbättra alla nyckeltal sedan TPS infördes i början på 2000-talet, vilket Corren även rapporterat om.
Men vad säger JIT? Är det att man inte ska ha lager? Är det att man ska köpa saker från Kina och transportera på båt (vilket Åsa Christoffersson antyder)? JIT säger att man inte ska tillverka mer än vad som efterfrågas. Till exempel är det enligt JIT en dålig lösning att tillverka massor med bilar som inte säljs. Det är en dålig lösning att ha ett års förbrukning med toapapper hemma. Det är en dålig lösning att tillverka modekläder på spekulation som kanske måste kastas när Grå-Brun-Grön inte är á la mode längre.
Varför då? Jo, därför att för stora lager med oönskade produkter betyder att dessa oönskade produkter måste kasseras. Rätt använt är alltså JIT resurssnålt. Säger JIT att alla lager är dåliga? Nej! Enligt JIT måste varje process tänka ut hur stort säkerhetslager man behöver ha för att undvika störningar vid materialbrister eller snabbt ökad efterfrågan.
Det viktiga är alltså att skapa säkerhetslager utifrån det behov som verkligen finns och inte bara chansa. JIT är inte en motsats till beredskapslager utan en motsats till oorganiserade lager, där saker bara ligger i vägen och skräpar och till slut kommer städas bort och kasseras.
Gör JIT att man köper mer från Kina? Nej, tvärtom. När man vill minimera onödiga lager är transporter det första man bör undersöka. En båttransport är inte utan risk och tar dessutom 8 veckor från Kina till Sverige. Det är snarare så att den som tänker Lean och JIT köper mer lokalt.
Per Ola Post, Lean-coach på Assist.nu och lärare i logistik på TUC
Svar:
Tack för intressanta upplysningar om just-in-time som alltså enligt debattören ska täcka även plötsliga krissituationer. Det låter som ett idealtillstånd. Jag har till exempel hört JIT-begreppet användas som förklaring till materialbristen av Region Stockholms representant på en av de dagliga presskonferenserna. Tydligen har också de missuppfattat begreppets innebörd.
Jag tror att vi kommer att omvärdera en hel del efter coronakrisen, inte minst hur managementideal och företagsekonomiskt tänkande anammats även i samhällsviktig offentlig verksamhet.
Åsa Christoffersson