Ovanstående fråga ställs för att undvika det som hände mig för lite sedan.
Jag hade under dagen kommit hem från Vrinnevisjukhuset i Norrköping efter en operation. Fram på kvällen fick jag besvär med att jag inte kunde kasta mitt vatten, ringde då 1177 och efter en stund fick jag besked om att det skulle komma hem sjukvårdare till min bostad.
De gjorde vad de kunde, konstaterade ganska snart att jag var tvungen att transporteras till US. Personal från Leanlink sjukvård kallade på ambulans som så småningom kom och backade upp i vår carport.
Jag gick så fort jag kunde ut för att möta upp dem i carporten för att komma iväg så fort som möjligt, med tanke på den värk som plågade mig, men blev mäkta förvånad när första frågan från ambulanspersonalen blev "varför har du kallat på oss?", nästa fråga var "kan du andas?".
Jag kunde andas så mitt svar var ja. Jag uppfattade att de inte kunde bistå med någon hjälp i ambulansen så vi fick tas till US på annat vis.
Klockan var nu omkring 23 och åldern på oss som stod kvar i carporten över 81 år.
Tacksam om svar. Högaktningsfullt,
Hans
Svar
Vi kan inte uttala oss om det enskilda fallet, men beklagar om det blivit en otydlig kommunikation kring transporten. Det kan ha berott på missförstånd i någon del av vårdkedjan.
Ambulanstransport ska användas vid akuta, livshotande tillstånd eller när patienten behöver vård under transporten.
När ambulans kommer på plats gör ambulanspersonalen en medicinsk bedömning av patienten och beslutar därefter om transport till sjukhus. Om patienten behöver vård på sjukhus men har inte behov av ambulanstransport kan det bli aktuellt att hänvisa till annat transportsätt.
Det kan då handla om egen transport, liggande sjuktransport eller sjukresa. Ambulanspersonalen ska bistå vid beställning av annan transport, försäkra sig om att den tänkta transportlösningen fungerar och väntetiden är acceptabel.
Vid all hänvisning ska patienten informeras noggrant om hur vidare handläggning är planerad och om eventuella egenvårdsråd.
Vi rekommenderar att den som är missnöjd med mötet med ambulansen kontaktar patientnämnden i Region Östergötland så händelsen kan utredas.
Lena Lundgren, hälso- och sjukvårdsdirektör, Region Östergötland