Räkning för uteblivit besök – trots avbokning på 1177

Jag är besviken på Region Östergötland som skickar räkning för uteblivit besök fast man ombokar det i god tid på 1177.

Går det att omboka eller inte via 1177, frågar sig insändarskribenten.

Går det att omboka eller inte via 1177, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2022-10-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När du kontaktar mottagningen via telefon så informeras du bland annat om att du kan göra dina ärenden via 1177.
När man bidrar till minskad telefonkö och i stället använder det digitala så får man ”böter”. Därefter får jag dubbla budskap om det går att omboka eller inte via 1177? Jag har dock fortfarande en räkning att betala.

"Besviken"

Svar från Region Östergötland:

Det stämmer att Region Östergötland tar betalt för uteblivna besök som inte avbokats i tid. Syftet är att minimera antalet onyttjade tider i sjukvården.

För att inte riskera att behöva betala ska man avboka besöket senast 24 timmar innan. Det kan man antingen göra per telefon eller gärna genom att logga in på 1177.se och använda e-tjänsten. Omboka eller avboka tid hos den mottagning eller vårdcentral som det gäller. 

I ditt fall tycks någonting ha blivit fel vid avbokningen. Vi råder dig att ta direkt kontakt med den mottagning det gäller för att få hjälp att lösa detta.

Lena Lundgren, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Östergötland