När man som jag haft stående besvär under månader och känner att jag inte behöver en akuttid kan jag ändå inte boka en tid längre fram. Detta då de kroniskt sjuka behöver de tiderna, vilket jag absolut förstår.
Då ska jag ändå ringa klockan 06 på morgonen för att få höra att en akuttid på 15 minuter inte räcker, att det inte finns några andra tider och att det inte heller går att boka tid tre dagar framåt.
Jag förstår att det inte är vårdcentralens personal som agerar fel. Men jag önskar få veta hur jag, som inte är akut sjuk och inte tillhör de kroniskt sjuka, ska kunna få en tid till min doktor på vårdcentralen? Om läkaren är överbelastad av någon anledning eller sjuk är det bättre att få en annan doktor. Men dessa saker kan jag omöjligt veta.
Är det här Sveriges fantastiska vård?
Linda
Svar från Region Östergötland:
Tillgängligheten till våra vårdcentraler varierar över länet utifrån bemanningsläget. Tillgängligheten är vår mest prioriterade fråga och vi jobbar med många olika insatser för att förbättra den. En viktig del är att rekrytera nya medarbetare och att behålla de medarbetare vi har.
Prioriteringar görs löpande utifrån den pressade situation som hela sjukvårdssystemet står i, och vårt uppdrag är att de personer med störst vårdbehov ska ges företräde till vården. Men återigen så är vår tydliga ambition och vårt mål att vi ska en tillgänglig och jämlik primärvård över hela länet.
Vid tidpunkter då det är svårt att komma fram på telefon och få en tid till vårdcentralen kan Region Östergötlands digitala vårdcentral, som finns i appen Din vård, vara ett alternativ. Där kan man boka tid för ett digitalt möte med läkare, sjuksköterska eller fysioterapeut.
Johan Nordén, chef för Primärvårdscentrum