Jag blir omkörd av vägmarodörer – trots maxgräns

Värst är lastbilschaffisarna och särskilt vid 70-skylt. Då blir man omkörd av lastbilarna som gasar på och bara försvinner ur sikte, skriver en yrkeschaufför.

Insändarskribenten menar att många lastbilsförare beter sig illa i trafiken.

Insändarskribenten menar att många lastbilsförare beter sig illa i trafiken.

Foto: Mostphotos

Insändare2023-05-27 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Kära bromskloss till grågubbe – håll farten eller sälj husbilen" (22/5): 

Läser om bromsklossar som inte håller rytmen i trafiken. Jag kör ganska mycket med personbil mellan Göteborg och Värmland, tur och retur, och rytmen är oftast inte enligt hastighetsbegränsningarna på skyltarna. Den ligger bra mycket högre. Att hastigheten som står på skyltarna är maxgränser verkar endast en liten procent ta hänsyn till.

Värst är lastbilschaffisarna och särskilt vid 70-skylt. Då blir man omkörd av lastbilarna som gasar på och bara försvinner ur sikte. Och kommer de inte förbi så ligger de alldeles upp i röven på min bil.

Många utländska lastbilar är i mycket dåligt skick. De kör tonvis med dåligt surrad last. Ett mycket stort antal kör med farligt gods utan att veta vad de kör omkring med eftersom de inte förstår varken svenska eller engelska. Saknar ADR-utbildning. Fuskar med färdskrivare. Alkoholpåverkade. De säger dessutom att de inte vet vad de har i lasten. De är bara chaufförer, blir svaret. När de väl parkerar så är det väldigt ofta mot färdriktningen. Betalar dessa någon vägskatt?

Jag skulle kunna fortsätta så här med fler påpekanden om dessa vägmarodörer, men i Sverige är det ingen myndighet som riktigt bryr sig. Annat är det i Norge.

Jag brukar ligga under hastigheten där det är 100/110 för att spara bensin. Man ska ju helst hinna upptäcka vilda djur också som vintertid är på vägrenen och slickar salt.

Slutligen: tänk så lite man vinner i tid på all denna olagliga fortkörning.