Vi behöver en nationell samordning för laddstolpar

Som värst blev jag sittande flera timmar för att kunna ladda så att det skulle räcka ända fram. Vi kom iväg klockan 03 på natten från laddstolpen, skriver en förare.

Insändare 19 januari 2023 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I många fall kan konkurrensutsättning vara bra. Men det finns fall där det uppenbart behövs en styrning från nationell nivå om man vill få ett väl fungerande system. Jag tänker på tillgång, placering, utformning, skötsel med mera av laddstolpar. 

Jag har vid flera tillfällen provat att resa 30–40 mil, vilket kräver minst en laddning på vägen. Trots att jag har flera appar, stor erfarenhet av datorer och vid dessa tillfällen haft en co-driver, så har laddningen blivit mycket besvärlig och tidsödande. Det har varit sladdar som inte passar min bil, det har varit svårt att hitta stolparna, det har krävts medlemskap och kort med mera för att få ladda. Som värst blev jag sittande flera timmar för att kunna ladda så att det skulle räcka ända fram. Vi kom iväg klockan 03 på natten från laddstolpen. Då hade vi tillräckligt för att klara oss fram till destinationen.

Vad som behövs är ett system som uppfyller bland annat följande krav:

* Det måste vara lätt att hitta fram till laddstolpar.

* Stolparna måste ha kablar som passar till alla elbilar.

* Laddningen måste gå rimligt fort.

* Systemet måste införas snarast. Antalet elbilar växer mycket snabbt!

Här krävs en kraftfull och snabb insats på nationell nivå. Därtill samarbete med många instanser och organisationer. Vilket parti blir först med att motionera i riksdagen om detta?


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa