Satsa på en mix av undervisning för framtiden

Många skolelever har fått prova på distansundervisning nu och vi vet att många elever mår dåligt av att skiljas från sitt sociala sammanhang och i vissa fall av dålig hemmamiljö.

För vissa elever skulle det vara guld värt att få sköta skolarbetet hemifrån ibland, påminner insändarskribenten.

För vissa elever skulle det vara guld värt att få sköta skolarbetet hemifrån ibland, påminner insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-06-12 10:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi blir alla glada när distansundervisning inte är påtvingat längre. 

Samtidigt finns det en stor grupp elever som vinner på att jobba med skolarbetet hemma. De slipper sin stökiga klass, suddgummin som kastas i klassrummet, högt prat runt omkring när de försöker koncentrera sig och hormonstinna tonåringar som skriker i korridorerna.

Bara det att ha så många andra runt sig hela dagarna är jobbigt för alla som inte är mycket extroverta. Det finns många barn och ungdomar, både med och utan diagnoser, som blir väldigt trötta i skolan och har svårt att koncentrera sig på grund av störningar runt dem.

De kanske biter ihop och står ut men är helt utmattade när de kommer hem. För dem är det guld värt att få sköta skolarbetet hemifrån ibland.

 

I arbetslivet förs nu för fullt diskussioner om att en kombination av hemarbete och att vara på plats kan vara optimalt där detta är möjligt. Det bör kunna gälla även elever på högstadiet och gymnasiet.

Så vad säger ni lärare och skolledare – kan vi inte lära av erfarenheten och låta åtminstone någon skoldag i veckan gå på distans, även efter pandemin? 

Vi har de digitala möjligheterna. Närvaro syns genom webbkameran. Det skulle vara vilsamt och öka prestationen för en stor grupp elever.