Kvalitetsbrister i nya simhallen är en följetong. Stångåstaden uppvisar även de kvalitetsbrister och fel.
Jag bor i en tvåa på Ulvåsavägen 16 med 7 036 kronor i hyra. Dessa hus är relativt nyligen renoverade. Jag flyttade in 2020-05-01. En snabb översyn uppdagade ett 20-tal fel och kvalitetsbrister. Ett fåtal har åtgärdats, men de flesta kvarstår.
Efter att ha varit i kontakt med minst tre "områdesansvariga", minst två distriktschefer, varav en kommenderade en byggingenjör att svara har inget hänt. Vad har jag då fått reda på? Jo, för det första att huvudentreprenörens platschef (PEAB) gjort en kvalitetskontroll. För det andra att en oberoende besiktning gjorts före inflyttning. Ingen av dessa har sett eller brytt sig om betydande och iögonfallande kvalitetsbrister och fel. För mig tog det mindre än tio minuter.
Platschefen för PEAB var inne hos mig strax efter inflyttning och försökte med spikpistol fästa en tröskellist – det misslyckades. På vägen ut visade jag honom, som exempel, ett nästan centimeterstort glapp mellan dörrfoder och vägg. Hans kommentar: "Ja, det var ju inte bra". Ingen åtgärd vidtogs. Senaste tillskottet av kvalitetsbrister (2023) är att målningen i köket börjar spricka på flera ställen från tak till golv. Generellt är ytskikt och snickerier av låg kvalitet med exempelvis dålig tillpassning. Det är bara elinstallationer och VVS som kan sägas vara fackmannamässigt utförda.
Den besiktning av lägenheter som enligt Stångåstaden ska göras i hyresgästens närvaro cirka två–tre månader efter inflyttning gjordes inte på grund av pandemin. För Stångåstaden är det tydligen fortfarande ett argument.
Det här leder fram till ett urval av frågor:
1. Vem i Stångåstaden har mandat att fatta beslut om åtgärdande av fel och kvalitetsbrister? "Områdesansvariga", distriktschefer och "projektledare" hänvisar till varandra – i bästa fall.
2. Är det viktigare för Stångåstaden att, genom till exempel sin årliga och högst ovetenskapliga enkätundersökning, skryta med sin förträfflighet än att åtgärda uppenbara och påtalade fel och kvalitetsbrister?
3.Varför vill Stångåstaden (tydligen) inte kräva av huvudentreprenören (PEAB) att uppenbara och påtalade fel och kvalitetsbrister åtgärdas?
4. Varför saknar Linköpings största bostadsbolag en trovärdig organisation för att upptäcka och åtgärda kvalitetsbrister och fel?
Är min lägenhet det enda exemplet? Självklart inte, men som en granne sa: "Man orkar inte tjata". Jag orkar. Sätt igång!
Björn Lindenmo, hyresgäst sedan 1993
Svar från Stångåstaden:
Vi beklagar verkligen hanteringen av ditt ärende som du beskriver i din insändare. Självklart ska man som hyresgäst hos oss på Stångåstaden kunna räkna med att vi tar ärenden på allvar.
Lite beroende på ärendets karaktär så är det olika personer som har ansvar och mandat kring hanteringen av besiktningsärenden. För att kunna ta ditt ärende vidare skulle vi gärna komma i kontakt dig, dels så att vi kan reda ut var vi står med ditt besiktningsärende, dels svara på dina frågor rörande Stångåstadens bemötande.
Du når mig via telefon 013-10 02 84 eller ulf.gustafsson@stangastaden.se
Ulf Gustafsson, förvaltningschef Stångåstaden
Fotnot. Ulf Gustafsson på Stångåstaden hade inte fått namnet på skribenten när han svarade på insändaren.