Hyckleri om för höga dieselpriser

Vilka signaler sänder det här då till konsumenterna som ska köpa lantbrukarnas produkter, undrar insändarskribenten.

I ett klipp ser man traktorerna stå med motorerna igång på tomgång, berättar insändarskribenten.

I ett klipp ser man traktorerna stå med motorerna igång på tomgång, berättar insändarskribenten.

Foto: Björn Lindgren/TT

Insändare2023-03-09 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det var inte länge sedan som sociala medier fylldes av massiv kritik mot det höga dieselpriset. Det pratades om bränsleuppror och Magdapriser. Nu kostar dieseln 23,01 kronor på en obemannad mack som exempel. Dieseln är fortfarande inte billig. Samtidigt pågår en grön omställning där företag vårdar sitt varumärke genom att använda så lite fossila bränslen som möjligt. Företagen gör reklam där de talar om att de sänker sina utsläpp. Detta ska väl locka kunder att köpa deras produkter får man tro. 

Lantbruksskolorna har ”traktorvecka” där eleverna får ta med sig sina traktorer för att samlas och visa upp dem. Budskapet att de har roligt sprids på sociala medier. I en lång kolonn körs traktorerna och sen samlas de på en stor parkering någonstans. 

I Linköping ställdes ett antal traktorer upp på Biltemas parkering. I ett klipp ser man traktorerna stå med motorerna igång på tomgång. I ett annat klipp från en skola i söder kan man se hur traktorernas motorer gasas upp för att låta så mycket som möjligt. Rökmolnen är lika stora som efter en brand. 

Vilka signaler sänder det här då till konsumenterna som ska köpa lantbrukarnas produkter? Det säger mig att dieseln inte alls är för dyr. Det finns så mycket diesel i tankarna att man kan gasa bort det i stora moln. Att man köra för nöjes skull. Och att man struntar fullständigt i miljön. Räkningen får vi konsumenter betala.