Hybridbilen är inte mer miljövänlig

När batteriet är slut drar dessa "miljöbilar" mer bränsle än en vanlig bil, menar insändarskribenten.

När batteriet är slut drar dessa "miljöbilar" mer bränsle än en vanlig bil, menar insändarskribenten.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2022-11-21 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag undrar, varför blir en bil med en liten elmotor ihop med en vanlig förbränningsmotor klassad som en miljövänlig bil? 

Det finns många exempel på olika bilmärken och modeller där det uppges bränsleförbrukning till 1dl/mil och som kommer undan med 360 kronor i skatt. När batteriet är slut efter 5–6 mil drar ju dessa bilar mer – betydligt mer. 

Det finns exempel på japanska och koreanska bilar som på 10 mil drar 1 liter/mil med en bensinmotor på 200 hk. En bil som väger två ton. Tänk efter. Bränsleförbrukning är ju alltid glädjesiffror. När batteriet är slut drar ju dessa "miljöbilar" mer bränsle än en vanlig bil. Jag har pratat med politiker och de säger att det är regelverket?