Svar till "Enligt lag ska man gå på vänster sida" (22/3).
De gånger jag har varit nära att krocka med gångtrafikanter är när dessa går på vänster sida. När man cyklar i en kurva med skymd sikt är ju de mötande som går på vänster sida problemet. De man hinner upp har man ju sett innan de försvann ur sikte.
Om man antar att en gångtrafikant håller i snitt 5 km/h och en cyklist 15 km/h, ger det den relativa hastigheten 10 km/h respektive 20 km/h. Detta ger hälften så lång tid att reagera på vid ett möte om man följer vänsterregeln. Och att du kommer att möta dubbelt så många gångtrafikanter om dessa går på vänster sida. Detta borde rimligen leda till att antalet incidenter ökar.
När jag går på vänster sida på en landsväg går jag ut på vägrenen när jag möter bilar. Om jag betedde mig som gångtrafikanter på en cykelväg och krävde att bilarna kör över i motsatt körfält när de möter mig, skulle jag nog inte överleva så länge.
När jag cyklar och kommer i kapp gångtrafikanter som går åt samma håll som jag, och som jag inte kan cykla om på grund av mötande trafik, bromsar jag ner till deras fart och väntar tills det finns tillfälle.
Men när jag möter gångtrafikanter som går på vänster sida i samma situation, måste jag tvärnita tills jag står stilla och vänta på att gångtrafikanterna passerar. Och sedan hoppa upp och cykla vidare, väldigt irriterande.
Hur ska man kunna lära sina barn vilken sida de ska gå på? Med denna regel känns det ju lite slumpartad om man ska gå på höger eller vänster sida.
Men om det är en vanlig gångväg eller trottoar bör man gå på höger sida. Hela vårt övriga samhälle är ju ordnat så att man ska gå på höger sida – genom dörrar och i korridorer till exempel.
När en kombinerad gång- och cykelväg går på en trottoar bredvid en gata, blir det också farligt. Ska jag gå med småbarn längst ut mot gatan, så att bussarna sveper förbi på en halvmeters avstånd? Nej, då går jag mycket hellre längst in mot husen så att cyklarna får vara närmast den övriga fordonstrafiken.
Så jag tänker fortsätta att gå på höger sida för att minska risken för skador på mig och mina medtrafikanter. Och vara irriterad över alla som går på vänster sida.