Hur ska bidraget bryta den pedagogiska segregationen?

Öppet brev till ordförande för barn- och ungdomsnämnden, Erik Östman.



Skolan borde vara en plats där människor med olika bakgrund  möts och lär av varandra, skriver insändarskribenten.

Skolan borde vara en plats där människor med olika bakgrund möts och lär av varandra, skriver insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-09-28 08:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linköping har på tre månader skakats av tre mord. Ropen om hårdare straff och fler poliser är som högst. Men det räcker inte med fler poliser och högre straff. Vi måste hjälpa våra barn och ungdomar med en framtidstro. Det ska inte känna att den enda vägen för dem är genom kriminalitet.

En framgångsfaktor för detta är skolan. Regeringen beslutade i maj 2021 att ett statsbidrag skulle delas ut för att förbättra arbetsmiljön och arbetsvillkoren för lärare som arbetar i skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Regeringen vill bryta den pedagogiska segregationen med det här bidraget. 

Regeringen menar att de mest kompetenta lärarna inte jobbar i de utsatta områdena. Bidraget kan användas till sådant som att höja löner, fortbilda, öka tillgång på speciallärare eller minska arbetsbördan för lärarna. 

Detta ska i sin tur bidra till att det blir attraktivt för legitimerade lärare att söka sig till utsatta skolor.

Jag jobbar på en av de fyra skolorna i Linköping som kommer få ta del av detta bidrag. En skola som kämpar med att få ekonomin att gå ihop då det är ett ständigt flöde av elever som börjar och elever som byter skola och med sig tar sin elevpeng. Ett behov av att spara uppstår. 

Beskedet om att vi på skolan skulle få ett bidrag möttes positivt och vi började genast spåna om vad det kan användas till. Jag kunde inte annat än att bäva för att detta blir ett lyckat projekt som när det tar slut lämnar stora hål i verksamheten som vi inte kan hantera.

Jag undrar nu:

- Hur säkerhetsställer man att pengarna används till något som forskning visat är en framgångsfaktor?

- Vad händer när bidraget är slut?

- Varför ser man ner på de lärare som idag arbetar i dessa skolor?

- Hur ska pengar kunna bryta den pedagogiska segregationen när dessa områden redan präglas av en större segregation?

- När ska man ta sig an elefanten i rummet och faktiskt göra något åt de stora problemen? Bostadssegregeringen, det fria skolvalet, elevpengen och sist men inte minst besluten som gjort att skolan blivit en marknad och inte en plats för olika människor med olika bakgrund att möta och lära av varandra?