Hur kan man införa parkeringsavgift för handikappade?

Man ser nu att Motalaborna undviker de dyra parkeringarna som förblir tomma i en redan död innerstad, menar insändarskribenten.

Det finns väl inte många kommuner i Sverige som avgiftsbelägger handikapparkeringar, menar insändarskribenten.

Det finns väl inte många kommuner i Sverige som avgiftsbelägger handikapparkeringar, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT/Arkivbild

Insändare2023-09-21 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu tycker jag att det går till överdrift i fattiga Motala. Först införde man parkeringsavgifter för alla pendlare. Sedan en avgiftshöjning mellan 6 och 9 kronor i timmen på de flesta parkeringar i centrum. Men att gå så långt att även handikappade ska betala parkeringsavgifter på markerade handikapparkeringar – det finns inte många – är väldigt lågt av ansvariga i kommunen.

Hade man inte förfinansierat Lalandia med alla omkostnader på miljontals kronor enbart i konsultuppdrag, så hade det kanske funnits pengar i den kommunala kassakistan? Det är rent slöseri med kommuninvånarnas skattepengar. 

Man ser nu att Motalaborna undviker de dyra parkeringarna som förblir tomma i en redan död innerstad. Det finns väl inte många kommuner i Sverige som avgiftsbelägger handikapparkeringar? Det som dessutom irriterar är att konsulter tar en allt för stor kostnad av de kommunala skattepengarna. Vad har egentligen alla dessa människor för utbildningar då det så lättvindigt används konsulter? Är det egentligen lagligt?