Höjda biljettpriser ger inte fler resenärer

Bästa sättet för att öka intäkterna måste vara att få fler kunder som reser med Östgötatrafiken och det är ytterst tveksamt om man får detta genom stora prishöjningar, menar insändarskribenten.

Kraftiga prishöjningar innebär vanligtvis att man också förlorar en del av sina resenärer, menar insändarskribenten.

Kraftiga prishöjningar innebär vanligtvis att man också förlorar en del av sina resenärer, menar insändarskribenten.

Foto: Frida Glenning Ströberg

Insändare2022-02-12 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från 14 februari i år höjer Östgötatrafiken nu återigen biljettpriserna. Som exempel kan nämnas att priset för en årsbiljett län för vuxen blir 11 476 kronor mot tidigare 10 350 kronor. För pensionärer kostar motsvarande biljett 8 033,20 kronor mot tidigare 7 245 kronor. Det är här således fråga om höjningar överstigande 10 procent.

Det är säkerligen så att Östgötatrafiken under pandemin har förlorat många resenärer och intäkter, men man kan verkligen fråga sig om sådana prishöjningar som det här är fråga om i verkligheten kommer att ge mera intäkter till verksamheten.

Kraftiga prishöjningar innebär nämligen vanligtvis att man också förlorar en del av sina resenärer som finner att det blivit alltför dyrt och att alternativet i stället blir att ta bilen. Själv är jag pensionär och har under väldigt många år åkt buss och tåg i länet, men överväger nu att ta bilen i stället. Jag tror att många resonerar på samma sätt. Dagens bilar är energisnåla så för cirka 8 000 kronor kan man företa väldigt många resor med bil och Östgötatrafiken förlorar ännu mer intäkter.

Ett annat sätt att få mer intäkter till verksamheten vore väl att i stället för att höja biljettpriserna besluta om att sänka priserna och genom detta få fler kunder som betalar för sin biljett. Skulle man i stället sätta ner årsbiljetten för exempelvis pensionärer med cirka 3 000 kronor till 5 000 kronor förlorar man givetvis 3 000 kronor på detta, men får man då ytterligare en resenär som betalar 5 000 kronor så har man ju genom ett sådant förfarande fått en ökad intäkt på 2 000 kronor (5 000-3 000) i stället för att riskera att tappa 8 000 kronor. Det bästa sättet för att öka intäkterna i verksamheten måste väl rimligtvis vara att få fler kunder som reser med Östgötatrafiken och det är ytterst tveksamt om man får detta genom stora prishöjningar.

"SÖKKE"

Svar från Östgötatrafiken:

Vi förstår att kunder som brukar köpa en 365-dagarsbiljett kan reagera på det nya priset som gäller från den 14 februari. Denna biljett har varit Östgötatrafikens allra mest rabatterade biljett under lång tid och fortsätter att vara den mest prisvärda för kunder som reser mycket. Priset har tidigare motsvarat nio 30-dagarsbiljetter och kommer nu att motsvara tio 30-dagarsbiljetter, de vill säga kunderna får två ”fria” månader på köpet.

Kollektivtrafiken styrs i alla delar av politiska prioriteringar. Prisförändringar bygger dock dessutom på data och marknadsundersökningar så att aspekter som hur många som väljer till respektive väljer bort kollektivtrafiken vid en prisförändring finns med i beräkningen.

Ekonomin för kollektivtrafiken är mycket riktigt ansträngd på grund av det kraftigt minskade resandet under pandemin, och Region Östergötland har skjutit till över 200 miljoner bara för att kunna upprätthålla trafiken i länet. Pandemin har också medfört behov av förändringar i kollektivtrafiken för att möta nya resmönster och andra kundönskemål. 

Därför införs en lågtrafikbiljett för att ge resenärer som har möjlighet att resa under lågtrafik ett incitament i form av ett lägre pris för att flytta sin resa. Detta sprider resandet mer jämt över hela dygnet, vilket är positivt även för de som reser under peaktid eftersom det ökar komforten och minskar trängseln. Lågtrafikbiljetten gäller för resor på våra bussar, spårvagnar och tåg, vardagar klockan 08.30–15.00 och 17.00–06.30 samt hela dygnet under lördagar, söndagar och övriga helgdagar. 

I årets prisjustering finns därför både biljetter som blir dyrare och billigare.

Jämfört med bilen är kollektivtrafiken oslagbar ekonomisk för de flesta resor, och särskilt de längre. Jag hoppas att insändarskribenten, som skriver att hen är pensionär, upptäcker lågtrafikbiljetten och fortsätter att resa med oss. 

Sofia Malander, vd Östgötatrafiken