Höj vägavgifterna i stället för banavgifterna

I december har vår regering bekänt färg. Banavgifterna för godståg har höjts med i genomsnitt 37 procent, skriver en järnvägsförespråkare.

De flesta som upplevt lastbilskaravanerna på våra vägar delar säkert uppfattningen att mer av det långväga transportarbetet borde ske på järnväg, menar insändarskribenten.

De flesta som upplevt lastbilskaravanerna på våra vägar delar säkert uppfattningen att mer av det långväga transportarbetet borde ske på järnväg, menar insändarskribenten.

Foto: Kid Reslegård Svedberg

Insändare2025-01-02 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kostnadsläget för den energieffektiva och miljövänliga järnvägen har nått smärtgränsen, vilket medfört ett allvarligt försämrat konkurrensläge – till lastbilstrafikens fördel.

Trots tidigare uttalad vilja att föra över mer av vägtransporterna till järnväg väljer nu regeringen att göra tvärtom. Som skäl åberopas de direkta kostnader som järnvägstransporter ger upphov till. Allt enligt föreläggande från Trafikverket och Transportstyrelsen.

Att utsläppen från fossil diesel ökar oroar tydligen inte regeringen. Detta i en tid då den globala uppvärmningen slår nya rekord. De flesta som upplevt lastbilskaravanerna på våra vägar delar säkert uppfattningen att mer av det långväga transportarbetet borde ske på järnväg.

Frågan är om regeringen är villig att redogöra för alla verkliga samhällskostnader som lastbilstransporterna förorsakar i form av bland annat trafikolyckor, vägslitage, skador på miljön och fortsatt oljeberoende? 

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari borde lämna besked snarast.