Dessutom är den dubbelfilig på delar av vägen, med separata körbanor.
Nu står ofta polisen där och mäter hastigheten och delar ut böter helt i onödan! Ändra hastigheten till 50 km/tim så som den var tidigare, då kan man anpassa farten till ett jämnare flöde. Vägen är rak och bred med god sikt.
Det finns fler tveksamma hastighetsbegränsningar i Linköping, till exempel Nygårdsvägen och Tallbergavägen där fartbegränsningarna är satta väl låga.
"Smidig trafikant"
Svar från Linköpings kommun:
Hej och tack för din fråga om hastighetsbegränsning!
Vistvägens hastighetsgräns är reglerad med hänsyn till trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan. Linköpings kommun tar stöd av den nationella handboken “Rätt fart i staden” i arbetet med hastighetsbegränsningar, så även vid beslutet av 40 km/tim på Vistvägen såväl
som på Nygårdsvägen och Tallbergavägen. En sänkning av hastighetsgränsen från 50 km/tim till 40 km/tim minskar risken för dödsolyckor med 25–30 procent. 40 km/tim är därför en lämplig hastighetsgräns på gator där gående och cyklister korsar gatan på fler ställen och där det är många korsningar för fordonstrafik.
Nygårdsvägen reglerades om i samband med omläggning av busslinjer. Då skapades nya övergångsställen runt Skäggetorp. För att värna om säkerheten för gående som ska passera gatan sänktes hastighetsgränsen.
Förutom att lägre hastighet gör vägen säkrare, bidrar det också till att bensinförbrukning, koldioxidutsläpp och utsläpp av kväveoxider och partiklar minskar.
Anna Wallroth, enhetschef trafik och gata, Linköpings kommun