Höj avgiften för elsparkcyklar ännu mer

Klimateffekten av elsparkcyklar är sannolikt negativ, skriver insänarskribenten.

Data från ett antal storstäder i Europa visar att överflyttningen från bil är liten, skriver insändarskribenten.

Data från ett antal storstäder i Europa visar att överflyttningen från bil är liten, skriver insändarskribenten.

Foto: Oscar Olsson/TT

Insändare2024-07-20 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elsparkbolagen tycker att avgifterna för deras cyklar är för höga. Vi som vill använda offentliga cykelställ till våra trampcyklar tycker att avgifterna är för låga eftersom cykelställen ofta är belamrade med så många elsparkar att riktiga cyklar inte får plats. Cykelställen är ändå uppställda för vanliga cyklar som en service till oss som förflyttar oss på det mest klimateffektiva sättet av alla.

När elsparkbolagen räknar på klimateffekten har de tidigare räknat med att alla turer med elspark ersätter en bilresa. Det är uppenbar skönmålning, eftersom det mycket ofta står tonåringar på dem och tonåringar har inte körkort. I min närmaste krets finns också vuxna utan bil som använder dem. Från Per Kågesons utredning: ”Resor med elsparkcyklar ersätter ofta en kombination av gång och kollektivtrafik. Data från ett antal storstäder i Europa visar att överflyttningen från bil är liten. ”Klimateffekten av elsparkarna inklusive tillverkning och allt är sannolikt negativ, så länge inte elsparkbolagen själva gör beräkningarna.

Visst är det fint att dela på saker! Bibliotek är ett fantastiskt exempel på det. Men när det som lånas dräller på cykelbanor och i skogsmark, ockuperar hela cykelställ och förorsakar olyckor är det bara en nackdel.

Det är hög tid att höja avgifterna för elsparkar ännu mer – till minst samma kvadratmeterhyra som torghandeln betalar.