Vi fÄr inte den hjÀlp vi behöver i skolan

Efter att provet Àr skrivet sitter vi otÄligt och vÀntar pÄ resultatet, bara för att fÄ en bokstav eller en siffra, utan förklaring eller diskussion. Eleverna vet inte vad de gjorde fel eller vad de gjorde rÀtt och sÄ upprepas cykeln, skriver en grundskoleelev.

Enligt Skolverkets uppgifter frÄn 2022 hade hÀlften av de som fick underkÀnt i 9:an i matematik ocksÄ fÄtt det i 6:an. Det visar att skolan har gjort ett dÄligt jobb med att fÄnga upp elever som de vet har svÄrt i skolan, menar insÀndarskribenten.

Enligt Skolverkets uppgifter frÄn 2022 hade hÀlften av de som fick underkÀnt i 9:an i matematik ocksÄ fÄtt det i 6:an. Det visar att skolan har gjort ett dÄligt jobb med att fÄnga upp elever som de vet har svÄrt i skolan, menar insÀndarskribenten.

Foto: Alexander Olivera/TT

InsÀndare2024-01-02 05:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I dag fÄr vi elever inte den hjÀlp vi behöver i skolan. Jag Àr övertygad om att mer pengar skulle leda till att elever fÄr bÀttre betyg och i det lÄnga loppet fÄr samhÀllet fler vÀlutbildade medborgare.

I Ă„rskurs 3, 6 och 9 genomförs nationella prov i alla grundskolor i Sverige. Tanken Ă€r att om eleverna presterar dĂ„ligt pĂ„ de nationella proven i Ă„rskurs 3 och 6 finns det gott om tid för lĂ€rarna att jobba med eleverna och i vissa Ă€mnen som svenska kan man se den positiva utvecklingen. Men enligt Skolverkets uppgifter frĂ„n 2022 hade hĂ€lften av de som fick underkĂ€nt i 9:an i matematik ocksĂ„ fĂ„tt det i 6:an. Det visar att skolan har gjort ett dĂ„ligt jobb med att fĂ„nga upp elever som de vet har svĂ„rt i skolan. NĂ€r de fĂ„r de underkĂ€nda betygen behöver lĂ€rarna sĂ€tta sig ner med eleven och jobba med eleven under Ă„ren sĂ„ att de kan höja sina betyg. 

Det hÀr gÀller inte bara för elever som ligger under godkÀnt utan jag tycker att alla elever ska fÄ samma möjligheter att fÄ betyget de strÀvar efter. Studiemotiverade elever behöver kanske den möjligheten Ànnu mer. De behöver personliga samtal flera gÄnger per termin sÄ att de vet vad det Àr de ska förbÀttra.


Jag Ă€r sjĂ€lv en studiemotiverad elev i grundskolan och vet frĂ„n egen erfarenhet hur mycket vi kĂ€mpar och pluggar inför ett prov. Vi sitter uppe sena kvĂ€llar och mĂ„ste hoppa över aktiviteter vi tycker om för att plugga inför provet. Efter att provet Ă€r skrivet sitter vi otĂ„ligt och vĂ€ntar pĂ„ resultatet, bara för att fĂ„ en bokstav eller en siffra, utan förklaring eller diskussion. Eleverna vet inte vad de gjorde fel eller vad de gjorde rĂ€tt och sĂ„ upprepas cykeln. Eleverna gör samma misstag pĂ„ nĂ€sta prov som de gjorde pĂ„ det förra – tillslut kommer eleverna ocksĂ„ tappa studiemotivationen. 

NĂ€r jag gick i 7:an fick jag ett B pĂ„ ett prov som jag hade pluggat veckor pĂ„ och jag kĂ€nde att jag verkligen kunde materialet. NĂ€r jag sedan frĂ„gade lĂ€raren varför jag inte fick högsta betyg avfĂ€rdade hon mig och sa att jag inte borde oroa mig eftersom jag “sĂ€kert fĂ„r A i 9:an”. Mina kompisar har varit med om liknande hĂ€ndelser och det Ă€r frustrerande.

Dagens lĂ€rare har inte tid eller ork att hjĂ€lpa mig med att fĂ„ upp mitt betyg eller bli bĂ€ttre pĂ„ deras Ă€mne. För att lĂ€rarna ska ha tid att hjĂ€lpa varje elev behövs fler lĂ€rare. Det behövs lĂ€rare som hjĂ€lper, inte bara de som ligger mot grĂ€nsen till underkĂ€nt, utan ocksĂ„ de elever som vill fĂ„ toppbetyg. Om lĂ€rare inte hjĂ€lper elever att nĂ„ de betyget de vill ha Ă€ven i lĂ€gre klasser kommer eleverna att tappa hoppet och viljan lagom till slutbetygen. 

Det enda sÀttet för att fÄ bÀttre lÀrare och mer vÀlutbildade elever Àr genom att höja lÀrarlönerna. Genom att höja lÀrarlönerna lockas fler till yrket. Det kommer att vara fler lÀrare som kan lÀgga tid pÄ varje enskild elev. Varje elev ska fÄ kÀnna sig sedd och kÀnna att lÀrarna vill se dem lyckas.