En 12-Ă„ring kan öka sina chanser att fĂ„ gĂ„ i en studiemotiverad klass genom ett kort fĂ€rdighetsprov till en högstadieprofil, samtidigt som vi tycker att det Ă€r för tidigt att selektera pĂ„ skolbetyg. Till höstterminen 2019 antogs 39 procent av barnen frĂ„n EkĂ€ngen/Tallboda till en profil, 1 procent av barnen frĂ„n SkĂ€ggetorp. Det berodde delvis pĂ„ fĂ€rre sökande frĂ„n SkĂ€ggetorp, men ocksĂ„ pĂ„ att hĂ€lften av de sökande frĂ„n EkĂ€ngen/Tallboda erbjöds en plats men bara var tionde frĂ„n SkĂ€ggetorp. Med profilklasserna uppstĂ„r Ă€ven annan typ av segregation. De flesta klasserna har rejĂ€lt skev könsfördelning. Dessutom splittras barnen efter intresse â kultur i kvarteren runt norra innerstan, sport runt StĂ„ngebro.
Av de barn som antogs till profilklass var 50 procent fler födda under Ärets första hÀlft Àn under den andra. Uttagstesten görs pÄ 12-Äringar, en Älder dÄ Riksidrottsförbundet avrÄder frÄn selektering. Eftersom barnens fysiska och mentala mognad har kommit olika lÄngt gÄr det inte att sÄ tidigt avgöra hur de kommer att utvecklas. Uttagning till musikklasser görs pÄ 9-Äringar med ett 10 minuter lÄngt prov i förkylningstider.
Hur gĂ„r det för barnen som inte gĂ„r profilklass? För tjejen som simmar 5 gĂ„nger i veckan nĂ€r trĂ€ningskompisarna fĂ„r en plats men inte hon? För innebandylaget nĂ€r hĂ€lften börjar pĂ„ Arenaskolan? Det har skrivits mycket om musikklassernas viktiga sammanhĂ„llning. Ett âviâ riskerar dock att skapa ett âdomâ, vilket unga musikanter som inte gĂ„r i musikklass kan fĂ„ kĂ€nna av. Barn behöver röra sig mer Ă€n i dag, men var det verkligen tĂ€nkt att möjligheten till fler idrottstimmar bara skulle gĂ€lla barnen med bĂ€st fysik?
Mitt stora intresse under uppvĂ€xten var musik. Trots att ingen i kompisgĂ€nget gick i musikklass kom flera in pĂ„ musikhögskolan och jobbar i dag som professionella musiker. Det var förstĂ„s de fantastiska musikskolornas förtjĂ€nst. Under glansdagarna pĂ„ 80- och 90-talet Ă„kte duktiga musiker ut till barnen i deras nĂ€romrĂ„de. Det spelades i klassrum, skolmatsalar och uppehĂ„llsrum runtom i landet. Med bĂ„de skola och musikskola en cykeltur bort fanns mycket tid till egen övning pĂ„ kammaren och ett sug att fĂ„ Ă€gna oss Ă„t musik nĂ€r skoldagen var slut â oerhört viktigt för att bli en duktig musiker.
Om vi vill ge barnen chans att lyckas borde vi förbÀttra deras möjligheter att hÀnge sig Ät sina stora intressen pÄ fritiden snarare Àn att lÄta skolan ta över rollen. Större geografisk spridning av sÄvÀl idrottslokaler, gymnasieskolor som Kulturskolans undervisning hade varit jÀttebra.