I inbjudan till samråd om Ostlänken står att länken ska bidra till en större arbetsmarknadsregion, smidigare arbetspendling och regional utveckling. I underlaget kan man läsa att stationen skall placeras centralt och vara en attraktiv och effektiv bytespunkt.
Mängder av frågor är mycket professionellt hanterade enligt alla konstens regler, men en viktig fråga behandlas nästan inte alls: Effekten av att avståndet från Trädgårdstorget till stationen fördubblas från 700 meter till 1 400, från en uppfriskande promenad till en påtagligt jobbig marsch. Det är något i dimmorna kring detta som känns unket.
Resor via den nya stationen till centrum och vidare mot flertalet målpunkter i Linköping ökar självklart i tid med avståndet till stationen. Arbetsmarknadsregionen minskar motsvarande jämfört med i dag.
Sedan fortsätter målet att glida ur bild. I informationen beskrivs nya läget som centralt, strax norr om befintligt läge. Desinformation i jämförelse med Norrköping där informationen är att stationen olyckligtvis måste flytta 100 meter.
Nya stationsläget är lika centralt som Majelden, Garnisonen, Ebbe park och nästan lika långt som till Saab, flyget och Gamla Linköping räknat från Trädgårdstorget. Läget är Skandinaviens i särklass sämsta utifrån avstånd till centrum. Normalavstånd är cirka 400 meter i jämförbara städer.
När sedan tågen från halva Småland förvisas till en perrong bortom Tannefors är haveriet fullbordat. Stationsläget i Tornby uppfyller inget av Ostlänkens mål. Var är revisorer, press, opposition?
Om man likt ett barn inte lyssnar på vad föräldrarna säger utan vad de gör, så tycks projektet ha andra drivkrafter än regional utveckling kring Linköping. Någon vill inte ha kvar befintlig station. Vem och varför?
Vilken förskoleunge som helst kan klippa in Norrköpings nya station i Linköping och se att det är något lurt med påståendet om platsbrist!
Det kan väl ändå inte vara så att stadens styrande spelar högt med Linköpings utveckling för att lösa det gamla komplexet med vår alldeles för ynkliga innerstad. Då ligger ju nuvarande spår i vägen för storstadsutopin på Stångebro. Hela projektet blir då logiskt självklart med klassisk manlig jämförelselogik. Men så är det säkert inte.
Invigning i Tornby om 15 år. Det blir tomt och blåsigt, så ta med varma kläder, titta inga smålänningar i ögonen och försök hitta någon stadsbo från Stångebro att ta följe med på promenaden in till stan. Faktiskt längre än Ströget i Köpenhamn – det känns i alla fall bra!