Stångebro norra – ny järnvägsstation i Linköping

Korridor Steninge är den mest realistiska, men Steninge är inte den bästa platsen för en ny järnvägsstation i Linköping.

"Flytta korridor Steninge längre söderut vid Kallerstadsleden" skriver insändarskribenten.

"Flytta korridor Steninge längre söderut vid Kallerstadsleden" skriver insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-02-27 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Stångebro norra” är bättre. Flytta korridor Steninge längre söderut vid Kallerstadsleden. Den nya stationen kan ligga mellan en förlängning av Fastes gata väster om Fotbollsstadion och Ottargatan. De södra spåren hamnar rakt över Kallerstadsrondellen.

Det blir stora fria ytor både söder och norr om stationen. Jämfört med Stångebro västra och östra blir betydlig större områden fria för tät stadsbebyggelse. De har ett stort ekonomiskt värde. Även att godstågen går längre ut från tät bebyggelse är en fördel. Kostnaden för den nya stationen blir troligen lägre än för en station vid Steninge. Det mera centrala läget i staden har också ett värde. Vid en utbyggnad av området Stångebro blir läget ännu mera centralt.

Bygget av de nya banorna kan börja med bygge av broar över dem där de blir planerade att gå. Kallerstadsrondellen bör bli flyttad längre västerut. Steningeviadukten kan bli ersatt av en rondell norr därom över en genare koppling mellan Tornbyvägen och Kallerstadsleden.

Fortsättningen på de nya banorna västerut bör gå söder om Malmslätt. Mindre jordbruksmark går förlorad och det blir färre barriärer i landskapet. En kortare sträcka är generellt billigare att bygga och underhålla och kräver mindre energi under drift.