Handla i city och undvik butiksdöden

Handla lokalt och gör skillnad för ett levande city med blomstrande butiker och en härlig feelgoodkänsla av Linköpings stadskärna, menar insändarskribenten.

Insändare2021-12-11 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Ge oss tonåringar bättre modebutiker i Linköping" (8/12):

Det är intressant att du tar upp detta fenomen som just kallas butiksdöden. Jag undrar vem ska ge dig butik med mode i Linköping? Vem tror du vågar, orkar eller vill satsa på att öppna en butik där det mest finns folk som, provar på plats för att beställa på nätet för några kronor billigare, frågar när rean på 70 procent börjar eller tackar för titten? 

Inget av detta ger butiken möjlighet att fortsätta överleva. Att få en faktura från leverantör på 500 000 kronor där minst hälften säljs på rea för minst halva priset och fortsatt ha utgifter till hyresvärd, löner till anställda, el, larmsystem, kassaregister, påsar och mycket, mycket, mycket mer och även avstå den egna lönen.

Om det ska finnas människor som drivs av viljan att ha en butik som ska överleva och att vi som medborgare i staden vill att butiker ska finnas kvar för ett levande city, då måste man handla där och inte på nätet. Jag håller med om att det är alldeles för mycket mat i detta "Ätköping". Men nedläggningar och konkurser beror på att det inte kommer in pengar i kassaflödet och till slut inser den människan som en gång hade en dröm om en butik att det finns bara en sak att göra; stänga och söka ett jobb så de själva överlever.

Denna frustration som du känner är bara början på hur stadskärnan kommer se ut när näthandeln ökar och att man överger sina lokala hjältar som varje dag öppnar sin butik och hoppas att "i dag kanske det vänder". 

Handla lokalt och gör skillnad till ett levande city med blomstrande butiker och en härlig feelgoodkänsla av Linköpings stadskärna! Ju fler som besöker staden och handlar, desto mer levande blir citykärnan och fler besökare som ger ett större underlag till öppnande av nya butiker uppblandat med härliga ställen att fika och äta på.