Svar på "Omöjligt att parkera med Linpark – byt till swish" (28/5) och "Ännu värre att parkera i Motala" (31/5):
Jag har läst insändarna angående svårigheten att parkera med de appar som finns. Och många finns det! Totalt minst 17 olika i Sverige, varav 5 olika i Linköping, om man får tro kommunens webbsida.
Varför är det så svårt att samordna så att man kan använda samma app överallt? Att slussa pengarna till rätt företag från respektive parkering kan ju inte vara något problem med dagens datateknik. Tänk vad det skulle underlätta för den som parkerar, att slippa ladda ner en ny app när man kommer till en annan parkering i hemstaden eller när man kommer till en ny stad. Sedan ska man försöka komma underfund med hur just den appen fungerar. Det är inte självklart för de som skrivit användarinstruktionerna verkar inte vara några pedagoger.
Inte minst måste det vara slöseri att utveckla dessa olika appar och sedan underhålla dem, i många fall med kommunala skattemedel. Fram för en parkeringsapp som gäller i hela Sverige!
Swish skulle naturligtvis kunna vara ett komplement där man lämnar bilnumret i kommentarsfältet för att slippa skriva ut en biljett.
Själv är jag helnöjd med Linparks-app, framför allt smidigheten i parkeringshusen.