Goda skäl att eftersträva legitimerade lärare

Insändare2022-03-17 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattartikeln "Legitimationskravet löser inte lärarbristen" (8/3):

Problemet med Trine Vikinges (C) artikel om lärarbristen är att hon först målar upp att vi har för få legitimerade lärare. Sen kritiserar hon andra för deras brist på lösningar. Sen ger hon sin lösning, att strunta i målsättningen att ha behöriga lärare.

Skälet till att vi har en målsättning för legitimerade lärare är att Sverige släpar efter andra västländer i skolprestation. Det är gång på gång vetenskapligt belagt att ju mer utbildning lärare har, desto bättre förutsättningar finns för elevernas prestation. Det finns mycket goda skäl att eftersträva legitimerade lärare.

Trine Vikinge menar att vi ska släppa den målsättningen och i stället satsa brett på lägre kompetens. Det provocerar eftersom det är att permanentera den nuvarande situationen. Jag förväntar mig mer av ledamöter i barn- och ungdomsnämnden.

Jag vill att mina barn ska få bästa möjliga utbildning. Problemet i dag är att det inte finns nog med lärare. Det har under lång tid utbildats för få och det gäller fler branscher. Det underliggande problemet är att för få söker sig till högre utbildning. Det problemet blir inte bättre av Centerpartiets sänkta politiska ambitioner.

I dag finns ett starkt samband mellan föräldrars studier och deras barn. Ska det förändras krävs aktiva satsningar på att få de som har föräldrar med lägre utbildningsbakgrund, att göra andra val.

När jag söker på Correns hemsida kring vad Trine Vikinge står för så handlar hennes intressen främst om att stärka möjligheterna för barnen med bäst akademiska förutsättningar. Trine Vikinge bör i stället fundera över den stora grupp unga som i dag inte vågar ta steget till att bli morgondagens lärare.