Vem har yttersta ansvaret för stans parkeringar? Jag är boende i Hejdegården och i går fick jag besök av en bilburen väninna. Parkeringsbekymmer uppstod. Parkeringsautomaten var borta!
Efter att ha suttit i telefonkö fick vi information om att det nu endast är parkering via app som gäller. Jag laddade ner Linpark-appen och registrerade kontoavtal. När vi sedan skulle registrera parkeringen gick det inte att logga in! Jag kontaktade kundtjänst på Dukaten som rekommenderade att ladda om appen. Men det gick ändå inte att logga in!
Jag har under dagen haft mejlkontakt med kundtjänst och känt att de varit tveksamma till om jag kan hantera appar på mobilen. Mitt namn signalerar att jag inte är någon ungdom, men jag anser mig ändå ha ganska goda kunskaper om vår digitala värld.
Mejlkontakten slutade med att jag var välkommen till deras kontor måndag, onsdag eller fredag klockan 8–12, så ska de testa att logga in på min telefon! Men problemet är nu inte min telefon, utan tänk om mina gäster är lika okunniga eller har lika kassa telefoner som jag? Gästerna brukar för övrigt inte känna till Dukatens kontorstider. Det hade varit klädsamt om jag hade fått ett erkännande om att appen nog inte är den bästa. Den har recension 1,7 i Googleplay!
På frågan om varför det inte finns någon information om de nya parkeringsvillkoren var svaret att skyltarna är försenade. Kunde inte den gamla automaten fått stå kvar tills skyltarna kom och går det inte att förbättra appen? Känner stor frustration. För vem görs förändringarna?
Berit
Svar från Dukaten:
Linköpings kommun och Dukaten har tillsammans beslutat att plocka bort eller flytta automater för att de i dag används väldigt lite och trenden visar även att användningen fortsätter att minska. I Linköping sker cirka 70 procent av alla betalningar via Linpark. En ytterligare faktor till borttagning är att bankerna ställer allt högre säkerhetskrav som innebär kontinuerliga uppdateringar av alla befintliga automater i hela Linköping, vilket i sin tur medför stora kostnader.
Parallellt med detta arbete undersöker nu Dukaten att införa sms-betalning. Denna betalningsmetod kan underlätta för de som av något skäl har problem att betala med en parkeringsapp, inte vill ha eller inte har Linpark, som till exempel den inresande besökaren utanför Linköpings kommun.
Skyltar med information sätts upp så fort som möjligt när en automat har blivit bortplockad. Tyvärr blev beställningen av skyltar denna omgång försenad och det synkades inte med nedmonteringen i Hejdegården. Dukaten ber om ursäkt för de eventuella problem som kan ha uppstått.
Har en kund problem att exempelvis ladda ner Linpark eller att skapa ett konto hjälper Dukatens kundtjänst till via telefon eller mail. Behöver kunden ytterligare hjälp erbjuder vi även den det på plats. Besökare som inte kan ladda ner appen av någon anledning eller inte hittar en automat hoppas och uppmanar vi att höra av sig så får de hjälp med sin parkering och även hänvisning att använda någon annan parkeringsapp att parkera med i Linköping.
Sandra Strand, Dukaten