Fria konkurrensen lever och frodas

Ica eftersträver ett brett sortiment, skriver företaget i ett svar på tidigare insändare.

Ica eftersträver ett brett sortiment, skriver företaget i ett svar på tidigare insändare.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Insändare2018-11-22 13:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Egna märken slår ut konkurrensen", 22/11.

Jag kan lugna skribenten med att den fria konkurrensen lever och frodas. Ica centralt har ett bredare sortiment än någonsin och har inte minskat på antalet externa leverantörer. Men trots att det finns fler alternativ än någonsin, väljer fler allt kunder Icas egna varor. Det beror alltså inte på brist på alternativ utan på att många tycker att varorna är lika bra eller bättre och till ett bättre pris.

Inom Ica är också butikerna egna företag som själva bestämmer vilka varor de ska ta in. Självklart väljer Ica-handlarna att ta in de varor som säljer bäst oavsett vilket märke det står på förpackningen.

Vi inom Ica vill ha många olika alternativ för kunderna att välja på, för om kunderna inte är nöjda med sortimentet kommer den fria konkurrensen göra att kunderna väljer en annan butik att handla i.

Saknar du en vara kan du hos Ica också prata direkt med den lokala handlaren som är den som ytterst bestämmer över sin butik.

Ola Fernvall

presschef Ica