Hur förväntas restiden för ambulanser till och från akutmottagningen att påverkas av omledningen av biltrafiken mellan Djurgårdsgatan och S:t Larsgatan? Hur bedömer ansvariga att detta påverkar trygghet och säkerhet?
Hur påverkas cyklister som exempelvis bor i Åbylund eller Tornhagen och får en långsammare cykelväg till Ljunkan eller Saab eftersom de antingen ska cykla genom en servering eller ta omvägen ut till Drottninggatan? Köer i lasarettsbacken att skapa en långsammare, och därigenom dyrare kollektivtrafik Det kommer att behövas fler fordon, och fler förare, för att skapa samma mängd nyttiga passagerarkilometer, det vill säga en lägre produktivitet. Hur påverkar detta målet om koldioxidneutralitet?
Hur stor andel av de bussäten som passerar korsningen Drottninggatan–S:t Larsgatan upptas av personer som har ärende som de verkligen vill uträtta i innerstaden eller som ska byta till tåg, oavsett var stationen kommer att ligga i framtiden? Hur påverkas trängseln i innerstaden av transport av en mängd personer som enbart ska på genomresa, samt tomma stolar som använts av personer som exempelvis klev av vid hållplats närmare Saab eller US?