Valet står mellan att åka vidare eller riskera böter

De 10–20 procent vuxna som inte har eller inte kan hantera en modern mobiltelefon utestängs på detta sätt att betala för parkeringen, menar insändarskribenten.

Hur skall jag betala min parkering när jag inte har eller kan skaffa en app, frågar sig insändarskribenten.

Hur skall jag betala min parkering när jag inte har eller kan skaffa en app, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Hanna Svensson

Insändare2022-09-06 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Senaste tiden har jag vid flera tillfällen försökt parkera på Dukatens parkeringar och då följt skylten ”parkeringsautomat”. Ibland finns ingen automat alls, den är borttagen. Ibland möts jag av en skylt ”betala med Linpark eller i P-automat”, under denna skylt finns ytterligare en skylt med texten ”här stod tidigare en P-automat som nu är bortplockad. Tyvärr finns ingen P-automat i närheten, här kan du endast betala med parkeringsappen”. Undertecknat Dukaten.

Eftersom jag inte har en modern mobiltelefon kan jag inte ladda ner någon app. Valet står då emellan att åka vidare eller parkera ändå och riskera böter. Möjligheten att betala med betalkort finns här inte längre. De 10–20 procent vuxna som inte har eller inte kan hantera en modern mobiltelefon utestängs på detta sätt att betala för parkeringen. 

Dukaten arbetar på uppdrag av kommunen, huvuddelen av böterna går rakt in i kommunens budget. Att först göra det omöjligt att betala med godkända betalmedel och sen utkräva böter vid utebliven betalning är måhända en ny, genial affärsidé. Likväl är den brukarfientlig och rent diskriminerande, främst mot äldre. 

Min fråga till Dukaten är alltså: Hur skall jag betala min parkering när jag inte har eller kan skaffa en app?

"Väntar med spänning än en gång på tydligt svar"

Svar från Dukaten:

Linköpings kommun och Dukaten har tillsammans beslutat att plocka bort eller flytta automater för att de i dag används väldigt lite och trenden visar även att användningen fortsätter att minska. I Linköping sker cirka 70 procent av alla betalningar via Linpark. Parallellt med detta arbete håller Dukaten på att införa sms-parkering och det ska, om inget oförutsett händer, vara på plats inom några månader. Sms-parkering kan underlätta för de som av något skäl har problem att betala med en parkeringsapp, inte vill ha eller inte har Linpark.

Vad gäller skyltningen har vi noterat att vissa hänvisningsskyltar till P-automater på gatumarken inte är korrekta eller saknas och detta har vi meddelat och hoppas ska bli åtgärdat så snart som möjligt.

Fram tills vi har sms-parkering på plats kan vi hänvisa till parkeringshus där du inte behöver ha Linpark för att parkera. Du kör in i huset och får ta en biljett vid bommen. Innan du kör ut ur huset betalar du din biljett i en betalautomat som finns i trapphuset. Du hittar våra anläggningar på dukaten.se. På utomhusparkeringar finns i de allra flesta fall en automat på Dukatens egna parkeringar. På gatumarken finns automater i varje område, men inte lika många som förut. Besökare som inte kan ladda ner appen av någon anledning eller inte hittar en automat hoppas och uppmanar vi att höra av sig till vår kundtjänst så får de hjälp.

Sandra Strand, Dukaten