Försökte varna för bluffaktura – kom inte fram

Man blir blasé och struntar i att anmäla till berörda myndigheter, konstaterar insändarskribenten.

Insändarskribenten ringde Transportstyrelsen där kundtjänsten var stängd.

Insändarskribenten ringde Transportstyrelsen där kundtjänsten var stängd.

Foto: Erik Simander/TT

Insändare2024-09-06 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag fick ett mejl från Transportstyrelsen att jag hade fått böter för en felparkering. Betalningen skulle ske inom två dagar, annars lämnade man över ärendet till domstol. Inget namn på ägaren till fordonet, registreringsnummer eller bankgironummer för betalning – endast ett OCR-nummer. Naturligtvis bluff och man blir ju upplyst om att anmäla sådant.

Jag ringde Transportstyrelsen där kundtjänsten var stängd. Nästa instans var polisen på 114 14 och där var väntetiden 20 minuter. 

Som medborgare försöker man informera om bluffen, men kommer inte fram. Man blir blasé och struntar i att anmäla till berörda myndigheter.