Inget blev bättre av att vi fick gå i olika klasser

När ni testade att splittra på dansklassen så fungerade det inte. Så hur exakt ser ni att detta val är för barnens bästa, skriver en före detta danselev på Folkungaskolan.

När vi blev en klass kunde vi börja bygga på en sammanhållning. Ett svårt jobb då vi tidigare bara haft danslektionerna tillsammans, menar insändarskribenten.

När vi blev en klass kunde vi börja bygga på en sammanhållning. Ett svårt jobb då vi tidigare bara haft danslektionerna tillsammans, menar insändarskribenten.

Foto: Victor Bomgren/Arkivbilder

Insändare2023-05-29 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppet brev till Folkungaskolans ledning:

Jag gick på Folkungskolan under högstadietiden i dansklass. Fick precis se att ni valt att ta bort profilklasserna – för barnens bästa. Jag vill höra med er vad det är ni egentligen menar ska vara för barnens bästa?

När jag började i dansklass till 7:an testade Folkunga för första gången att splittra på klassen i två delar. Vi blev då 7DP och 7DH. Under denna tid var sammanhållningen bland dansarna inte alls bra, det var då det var som stökigast. Det fungerade inte i blandklasserna, eller bland enbart dansarna. Till 8:an valde ni att sätta ihop oss dansare till 8D, efter påtryckningar från olika håll. När vi blev en klass kunde vi börja bygga på en sammanhållning. Ett svårt jobb då vi tidigare bara haft danslektionerna tillsammans. Även lärarna hade det jobbigt under 7:an och 8:an. Vi dansare hade det tufft att få en gemenskap med varandra, vilket då krävde mer energi från lärarna. Vi elever behövde hjälp att få ihop klassen. 

Under 8:an var det tvunget att ta in personer utifrån skolan för att hjälpa oss få ihop gruppen. Väl till 9:an var vi en klass med gemenskap. Äntligen trivdes vi med varandra. I danssalen och i idrottshallen behövde man inte vara orolig. Dessa två platser kan sätta elever i ganska utsatta positioner, därför är det extra viktigt att man trivs med de som ska vara med där.

Med detta sagt påstår jag att splittra på elever som i själva verket kan känna en samhörighet med varandra, inte är rätt väg att gå. Från mina erfarenheter kan jag säga att inget blev bättre för min klass på grund av att vi gick i två olika klasser, det blev sämre. 

En anledning till att man väljer att söka en profilklass är för att få dela nånting. I min klass delade vi dansen, i en annan klass delade de musiken och i en tredje var det matlagningen. Det är viktigt att få känna samhörighet och detta kommer man inte göra om personer med samma intressen inte får umgås med varandra lika mycket. Jag träffade mina bästa vänner under de två åren jag gick i dansklassen och det var tack vare att vi hade något gemensamt. 

Vet också att dansklassen alltid har varit en problemklass, enligt lärare och ledningspersonal. Antar därför att detta inte kommer att tas på allvar. Hoppas dock ändå att detta blir en ögonöppnare för er. 

När ni testade att splittra på dansklassen så fungerade det uppenbarligen inte. Så åter till min fråga, hur exakt ser ni att detta val är för barnens bästa? 

Tacksam för svar!