Fördummande budskap i reklamen

Senaste Novus-undersökningen, vad gäller svenska folkets åsikter om reklam, är nedslående för reklambranschen.

Reklamen i olika tv-kanaler ogillas av mer än hälften av befolkningen, menar insändarskribenten som hänvisar till en Novus-undersökning.

Reklamen i olika tv-kanaler ogillas av mer än hälften av befolkningen, menar insändarskribenten som hänvisar till en Novus-undersökning.

Foto: Lars Pehrson/TT

Insändare2020-09-11 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Reklamen i olika kanaler ogillas av mer än hälften av befolkningen. Missnöjet riktar sig mot oönskade budskap och bristande kreativitet och kvalitet. 

Ett talande exempel är reklaminslaget för Head & Shoulders i TV4 med hockeyproffset i New York Rangers Henrik Lundqvist. Omklädda sitter unga hockeyspelare och lyssnar på vad den kostymklädda NHL-stjärnan ska leverera för budskap till dem. Han inleder sitt pep-talk med orden: “Detta är sanningens ögonblick, lita på mig. Förberedelser betyder allt för att vinna”. 

Sedan kommer själva reklambudskapet: "Det är först shampoo, sen balsam". Som om unga hockeygrabbar, som duschar flera gånger om dagen, inte visste det? Hur ska unga hockeytalanger kunna lita på en förebild som kommer med så fördummande budskap? Vad har förberedelser för att vinna att göra med duschandet efter träning och match? 

Claes Thulin