Den senaste månadens turbulens kring Linköpings musikklasser har satt Folkungaskolan på kartan. Det fanns en tid för inte så länge sedan när skolan var känd för sin välfungerande verksamhet. Det är inte därför skolan är i ljuset nu.
Det finns en mindre smickrande tidslinje som förklarar varför så många är så engagerade i frågan. Några nedslag:
16/11 2022: Barn- och ungdomsnämnden godkänner namnbyte från Linköpings musikklasser till körprofil på Folkungaskolan. I tjänsteskrivelsen står det att ”Eleverna har minst fem musiklektioner i veckan och på de flesta sjunger man i kör. Anledningen till namnbytet beror på att många elever och vårdnadshavare tror att musikprofil är samma sak som inriktningen musikproduktion”.
12/1: Inför skolvalet till årskurs sju gick information ut till elever i Folkungaskolan årskurs sex – där använde skolledningen formuleringen ”I informationen nedan använder jag ordet körprofil gällande musikklass i årskurs 7 eftersom det är det ordet som används i valmodulen”.
5/4: Efter avslutat skolval kommuniceras det via media att Folkungaskolans ledning har beslutat att förändra musikklassernas verksamhet.
27/4: Föräldrar informeras om att beslutet som kommunicerades den 5/4 inte är ett beslut utan ett förslag och att beslut kommer att fattas 17/5. Det informeras också om att det inte var meningen att föräldrar och elever skulle få veta den 5/4, utan att det läckte till media. I sakfrågan framhålls att ”Profilerna behålls, men profilklasserna planerar Folkungaskolan att ändra. Inriktningar har inte utökad undervisningstid som profilerna har. Intag till profil görs via tester medan intag till inriktning görs via skolval”.
9/5: Läggs en annons ut angående biträdande rektor vid Folkungaskolan. I annonsen står det att skolan ”erbjuder olika inriktningar såsom hem- och konsumentkunskap, konst- och design, musikproducent, dans, musik och science”.
Så var det fullbordat. Det som framställdes vara närmast en administrativ bagatell i november annonseras som en fullständig nedmontering i maj. Ingenstans behövde skolledningen presentera en enda analys av själva sakfrågan för att nå dit.
Och i demokratins namn förväntas vi acceptera den totala tystnaden vi bemötts med. Vad som utspelar sig på Folkungaskolan är en dupering utan dess like. Utbildningsförvaltningen, det räcker nu!