Ber om ursäkt att förslaget blev känt via media

Rektor måste göra prioriteringar när skolan organiseras. Vi menar att vi med detta förslag prioriterar en skola där alla elever möts utifrån de krav som ställs i skollag och läroplan, skriver Folkungaskolans ledning.

Vi vill ha en sammanhållen skola på Folkunga. I dagens organisation skiljer det stort i resultaten mellan klasser med profil och klasser som läser någon av våra inriktningar, skriver bland annat Folkungaskolans rektor Anna Dahlström.

Vi vill ha en sammanhållen skola på Folkunga. I dagens organisation skiljer det stort i resultaten mellan klasser med profil och klasser som läser någon av våra inriktningar, skriver bland annat Folkungaskolans rektor Anna Dahlström.

Foto: Victor Bomgren/Zenaida Hadzimahovic

Insändare2023-05-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den senaste tidens turbulens kring förslaget om att göra en förändring i organisationen för de elever som börjar årskurs sju på Folkungaskolan i augusti har fått stort utrymme i media.

Vi beklagar att det rått oklarheter i huruvida denna organisationsförändring redan är beslutad eller om det är ett förslag som processas. När vi presenterade detta för våra medarbetare förmedlade vi att skollagen tydligt anger att skolans inre organisation är rektors uppdrag att besluta om. Vi informerade också om att en riskbedömning och en MBL-förhandling skulle genomföras med berörda parter på sedvanligt vis. Förslaget beskrevs tidigt som ett fattat beslut och vi var inte tillräckligt tydliga med att det var just ett förslag. Detta har inte varit bra för någon, och vi ber också om ursäkt för att förslaget till förändring kom till elevernas kännedom genom media. Självklart hade vi kunnat göra denna del i processen på ett mycket bättre sätt.

En övervägande del av reaktionerna som kommit till oss på olika sätt har gällt Folkungaskolans utbildning inom körprofilen. Vi har försökt förmedla att vi, trots att profilklass försvinner som organisationsform, inte förändrar undervisningen, tiden eller antalet undervisningstillfällen för körprofilen. De elever som har kommit in på körprofilen till hösten har motsvarande schemaupplägg som nuvarande elever inom samma profil – det vill säga profilundervisning vid flera korta tillfällen per vecka. 

Vår ambition är att fortsatt ha konserter, föreställningar och vernissager i samma omfattning som tidigare och inspirera via musik, dans och konst. Många av reaktionerna har också visat stor oro för att de elever som nu går i årskurs sex på Folkungaskolans körprofil ska splittras till hösten. De motargument som vi mött i denna fråga har vi stor respekt och förståelse för. Förutsatt att beslut fattas i förslagets riktning ska vi naturligtvis göra allt vi kan för att minska de negativa konsekvenser som förändringen kan medföra för dessa elever.

Förslaget till förändring innebär i korthet att eleverna som kommer till årskurs sju i augusti fördelas på sju klasser oavsett profil- eller inriktningsval. De elever som nu går på skolan i årskurs sex kommer att placeras i en ny klass tillsammans med 5–7 av sina nuvarande klasskamrater. Arbetet med att formera grupper kommer naturligtvis att göras tillsammans med pedagogerna utifrån deras kunskap om varje barn. En stor fördel som våra “egna” körprofilelever har är att de är hemma på skolan. De har gått här i tre år, ätit i matsalen, haft idrottsundervisning i Folkungahallen och delvis fått undervisning i samma hus som eleverna på högstadiet och gymnasiet.
Klasserna fylls sedan på med elever som valt att läsa andra profiler eller inriktningar på Folkungaskolan och en överlämning från respektive avlämnande skola görs. Vi vill kunna göra aktiva och medvetna överväganden när vi ska sätta samman våra nya klasser i årskurs sju.


Skälen för förändringen är flera. I läroplanen för grundskolan anges bland annat att läraren ska “planera och genomföra undervisningen så att eleverna möts och arbetar tillsammans oberoende av könstillhörighet”. Vi har i nuläget klasser som i stor utsträckning eller endast utgörs av elever av ett juridiskt kön. Då blir ovanstående skrivning en omöjlighet. I likhet med andra skolor i Linköpings kommun, där man erbjuder profiler och har gjort förändringar i organisationen av samma anledning, menar vi att det är av godo för eleverna att möta elever med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi vill ha en sammanhållen skola på Folkunga. I dagens organisation skiljer det stort i resultaten mellan klasser med profil och klasser som läser någon av våra inriktningar. Vi menar att stressen och betygshetsen i en klass där många elever presterar på topp blir högre än i en annan klass. Om man blir ledsen av att man hamnar en bit ner på listan på grund av att man får några B och C i sitt betyg tror vi att det i sin tur kan påverka elevens mående på ett negativt sätt. Vår erfarenhet är att det i klasser med hög andel elever som har högt ställda krav på sig själva förekommer ökande psykisk ohälsa.

Förändringen har också en grund i att vi önskar en hållbar organisation som kan vara flexibel. I våra nuvarande körprofiler fyller vi alltid på med nya elever till år 7 eftersom några försvinner till andra skolor. I de hälsosamtal som genomförs av våra skolsköterskor har det flera gånger framkommit att det kan vara väldigt svårt att komma in i en klass som har gått tillsammans i tre år på mellanstadiet. Omvänt kan det kännas svårt för en elev som av någon anledning tappar intresset för sin profil att vara kvar i en klass med ett gemensamt intresse som färgar en stor del av skoltillvaron. Med en blandning av elever i klasser kan vi placera nya elever på ett friare sätt och elever kan i pågående verksamhet ha större rörlighet mellan profiler och inriktningar. Kontaktytorna mellan elever blir fler och möjligheten att knyta vänskapsband också utanför profilerna ökar.

Avslutningsvis vill vi återigen poängtera att vi har respekt och förståelse för de argument som förts fram mot vårt förslag till organisationsförändring. De elever som ännu inte går på skolan och har valt och antagits till någon av våra profiler har förutsatt att de placeras i samma klass som andra elever med samma intresse i augusti. Vi lovar att vi ska göra allt vi kan för att ni ska känna att vi tar emot er så bra som möjligt.

Rektor måste dock göra prioriteringar när skolan organiseras. Vi menar att vi med detta förslag prioriterar en skola där alla elever möts utifrån de krav som ställs i skollag och läroplan. Samtidigt prioriterar vi en schemaläggning som möjliggör en utbildning i de profilämnen som eleven valt att läsa hos oss på Folkungaskolan. Orörda profiler av samma höga kvalitet som även fortsatt ska berika människors liv – antingen genom att man fått en bra grund för fortsatta studier inom vald profil eller genom att få delta i eller uppleva fina kulturupplevelser.