Folkungaskolans ledning har kört över alla inblandade

Majoriteten av eleverna, föräldrarna och lärarna vill inte att detta ska ske. Majoriteten av politikerna vill inte att detta ska ske. Ändå händer det! Beslutet är taget, skriver en Linköpingsbo.

Är det beslutat att det ska finnas profilklasser av Linköpings kommun så ska inte enskilda personer kunna lägga ner dem så här enkelt. Tillhör det verkligen den inre organisationen att lägga ner profilklasser, frågar sig insändarskribenten.

Är det beslutat att det ska finnas profilklasser av Linköpings kommun så ska inte enskilda personer kunna lägga ner dem så här enkelt. Tillhör det verkligen den inre organisationen att lägga ner profilklasser, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Annika Ekstedt/TT/Victor Bomgren

Insändare2023-06-01 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Folkungaskolans ledning påstår att de har lyssnat på eleverna och föräldrarna inför sitt beslut att lägga ner profilklasserna.
Noggrann analys och inlyssnande står det i inledningen av beslutsunderlaget. Folkungaskolans ledning har inte förstått vad ett demokratiskt beslut är utan har helt enkelt kört över alla inblandade med hänvisningen att rektor äger rätten att besluta om den inre organisationen.

Först vill jag ställa frågan om att lägga ner profilklasser tillhör den inre organisationen? Är det ett demokratiskt beslut? Majoriteten av eleverna, föräldrarna och lärarna vill inte att detta ska ske. Majoriteten av politikerna vill inte att detta ska ske. Ändå händer det! Beslutet är taget. Ledningen lyfter fram enstaka elever eller enstaka svar i enkäten "om mig" som en större sanning än att de allra flesta tycker inte så.

Ska en skolledning "ta höjd för" att det måste vara lättare att kunna avsluta sin profil (det är i dag inga problem, klasserna är inte enhetliga i dag). Det är svårt att komma in i klassen för elever som inte gått i mellanstadiet innan. Det är klart att det kan vara lite svårt, men hjälp till med detta då! Åk på utflykt med dem som ni ämnar göra nu som ett plåster på såren. Det finns ingen anledning att splittra klasser för att det uppstår en utmaning!

De senaste åren sedan tvärgrupperna bildades så har trivseln bland eleverna sjunkit drastiskt. Att fylla i enkäten är deras rop på hjälp.
Lyssnar ledningen? Nej! De driver det ännu längre och splittrar dem totalt! Barnperspektiv?

Förtroendet för ledningen hos lärarna är väldigt lågt. Det är deras möjlighet att visa Linköpings kommun att det fungerar väldigt dåligt på Folkungaskolan just nu. Hjälp oss! Men får de hjälp?

Nej! Skoldirektören meddelar att han stöttar rektorn.

Vad händer? Jo, ledningen fortsätter bakom stängda dörrar och tar beslut. Lärarna blir inte erbjudna att vara med i processen och komma med sina erfarenheter utan de blir meddelade ett beslut. När ledningen blir upptäckta så ändrar de beslutet till förslag och sätter sen igång med processen. När de tagit in allas åsikter och erfarenheter så beslutar de efter eget huvud i alla fall. Ett högst odemokratiskt beslut.

Folkungaskolans ledning har skött hela den här processen så otroligt dåligt att de åtminstone borde skjuta fram förändringen så att eleverna inte blir så drabbade som de har blivit. Det är omoraliskt och beklämmande att en ledning inte bryr sig om barnen utan endast hävdar sin rätt.

Linköpings politiker vill ha profilklasser. Det är ett enormt tryck på profilklasser. Många elever som söker kommer inte in. Starta fler och låt inte rektorer ha den makten de har i dag. Är det beslutat att det ska finnas profilklasser av Linköpings kommun så ska inte enskilda personer kunna lägga ner dem så här enkelt. Tillhör det verkligen den inre organisationen att lägga ner profilklasser?

Det som kommer att finnas kvar nu på Folkungaskolan är inte profilklasser utan profilinriktningar. All forskning visar att studieresultaten är så pass höga i profilklasser på grund av att eleverna funkar så bra tillsammans. De får en fin gemenskap genom sitt gemensamma intresse. Det hjälper dem i nästa steg att nå en hög nivå i sitt profilämne. Allt detta raseras nu.

De praktiska problemen med de blandade klasserna riskerar att bli så stora att musikämnet riskerar ännu mer nerdragningar.

Sen ett sista ord! Jämför inte estetiska ämnen med sport! Det är inte samma sak! Folkungaskolans ledning: Agera demokratiskt!