Flera brister i färdtjänstens nya beställningssystem

Att prata med färdtjänsten ger ingenting då de inte vet någonting om varför problemet uppstår, skriver insändarskribenten.

Nu får det hända något inom färdtjänsten, skriver insändarskribenten.

Nu får det hända något inom färdtjänsten, skriver insändarskribenten.

Foto: Annika Ekstedt

Insändare2024-08-02 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur är det möjligt att färdtjänsten fungerar så dåligt efter 3,5 månader efter införandet av det nya systemet den 1:a april 2024? 

På ett normalt företag hade dataexperterna fått sparken sedan länge. Det är ju inget annat än ren skandal när systemet själv bestämmer sig för att ändra på beställningarna och dela upp dem på flera olika beställningar. 

Man tror ju inte att det här kan vara sant helt enkelt. Nu får det hända något inom färdtjänsten. Det är tydligen på tiden att någon mer kompetent får ta hand om färdtjänsten.

Att prata med färdtjänsten ger ingenting då de som vanligt inte vet någonting om varför problemet uppstår.

"L. G. A."

Svar från Östgötatrafiken: 

Tack för att du hörde av dig och delade dina synpunkter. Jag beklagar verkligen de problem som du har upplevt med färdtjänsten sedan vi införde det nya systemet i april.

Att införa ett nytt system tar tid och sedan införandet har vi har kommit tillrätta med ett antal problem men det kvarstår dessvärre en del. Östgötatrafiken jobbar fortsatt intensivt vidare tillsammans med systemleverantören för att komma tillrätta med det som kvarstår.

Vi kan se att på lång sikt så kommer det nya systemet att bli en förbättring för våra resenärer.

Camilla Jansson, Avdelningschef Beställningstrafik Östgötatrafiken