Fler biljettkontroller står högt på vår önskelista

Om Östgötatrafiken ser det som angeläget att minska antalet gratisåkare vore det klokt att utöka antalet biljettkontroller.

Höjda biljettpriser för att kompensera fuskåkandet liknar kollektiv bestraffning, skriver insändarskribenten.

Höjda biljettpriser för att kompensera fuskåkandet liknar kollektiv bestraffning, skriver insändarskribenten.

Foto: Jeppe Gustavsson

Insändare2021-02-05 08:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läser i Corren att fuskåkandet har ökat i kollektivtrafiken (26/1). Den senaste sifferuppgift jag har är att över 2 procent av de resande åker utan giltigt färdbevis. 

Om Östgötatrafiken ser det som angeläget att minska antalet gratisåkare vore det klokt att utöka antalet biljettkontroller.

För att kontrollgrupperna ska kunna rycka in just där det dyker upp behov bör grupperna förstås göras mer mobila. Hur många kontrollanter som ska täcka upp hela länet finns det i nuläget? 

 

För att åter öppna framdörren och släppa på folk genom denna pågår nu montering av skyddsglas vid förarplatserna. Skyddsglas som i mörker ger tydliga reflexer. I kombination mörker och väta kan jag tänka mig att detta blir direkt trafikfarligt.

Östgötatrafiken förväntar sig alltså att vi chaufförer ska utföra någon grad av kontroller. 

Kan jag få instruktioner hur jag som chaufför ska agera? Ska jag lämna förarplatsen, eller bara ropa bakåt i bussen? (För att förekomma eventuell kritik kan sägas att jag ännu inte har resignerat, utan visst ibland envist kräver betalning.)

 

Östgötatrafikens trafikoperative chef säger att sättet för att kompensera för de minskade biljettintäkterna är att höja biljettpriserna, glesa ut trafiken eller att äska mer skattepengar från regionen. 

Jag förstår inte hur höjda biljettpriser eller genomförandet av de andra förslagen skulle kunna minska gratisåkandet. Allt liknar mest kollektiv bestraffning och ett accepterande av att 2–3 procent av de resande åker utan att göra rätt för sig.

 

Det vill till andra och bättre sätt att tackla problemet med det ökade gratisåkandet och därmed minskade biljettintäkter. 

Ett utmärkt sätt att komma tillrätta med fuskandet är att helt enkelt öka antalet biljettkontroller. Frekventare kontroller med utfärdande av kontrollavgift har helt säkert stor preventiv verkan. 

Dessutom är fler biljettkontroller något som står högt upp på kanske alla chaufförers önskelista. 

Tycker gott att Östgötatrafiken så länge pandemin pågår ska tillåta påstigning genom bakre dörren.