När taxibolagen kapar kostnaderna för att vinna sexåriga anbud i samhällets tjänst, så undrar man vem som skall ge service och köra våra skolbarn och vuxna på ett säkert sätt?
Arbetsvillkoren och arbetsmiljön kommer inte att bli bättre för framtidens färdtjänstförare när upphandlande myndighet, kommun och region helt har tappat kvalitets- och kundperspektiv.
Bästa pris vinner alltid och vi skriver 2024.
Den 1 juli 2025 kommer kaoset att bryta ut, för ingen av oss äldre "taxigubbar" kommer att ställa upp på en fortsatt nedvärdering av vårt hårda yrke på gator och vägar varje dag. Troligen med ännu sämre arbetsvillkor i en redan pressad transportbransch. Vi har med stolthet tagit hand om handikappade kunder i bilen så att de kommer fram säkert, får en pratstund och följer sedan sjuka människor till lägenhetsdörren.
Denna låglönebransch kommer aldrig att fortsatt kunna leverera färdtjänstservice med låga anbud. Taxibolagen rycker i princip folk från gatan för att kunna utföra sina tjänster och många tar jobbet bara för en inkomst och struntar i resten med smutsiga bussar som kör omkring utan stolthet.
Vi kämpar på i 18 månader till. Men om det blir så illa slutar jag som färdtjänstförare den 30 juni 2025. Jag ställer inte längre upp på ännu sämre anställningsvillkor. För någonstans kapar alla bolag sina kostnader för att vinna till bästa anbudspris.
Östgötatrafiken har överträffat sig själv, slickar sig om munnen och stirrar bara på siffrorna. Någon hänsyn till vår arbetsmiljö, levnadsvillkor som förare och kundperspektiv har aldrig tagits från Östgötatrafikens upphandlare.