Den 1 april blev det ett nytt bokningssystem som sägs vara anledningen till de långa köerna. En stor portion tålamod är vad som krävs och det saknas stundtals hos mig, men det mest alarmerande är att handikappade blir trötta på att kämpa för sina rättigheter.
Dessutom, jag bor i Linghem men har ett antal gånger varit med om att bilar kört tomma både från Kisa och Motala för att hämta mig – och sedan tillbaka. Ett stort slöseri av resurser, enligt mig.
I färdtjänstbilen är det snarare regel än undantag att din rullator inte blir ordentligt fastspänd. När jag åker får jag ofta tjata om att min rullstol måste sättas fast ordentligt, för att inte tala om rullatorer som bara ställs in. Säkerheten tummas det ofta på.
För att inte tala om språket som inte alls är prioriterat. Det är ofta som chauffören sitter i mobilsamtal på sitt eget språk under hela resan, utan en tanke på resenären.
Allt som oftast ser man hur illa bemött handikappade människor blir av myndigheter i dagens samhälle. Det är inte värdigt – pengar går före människoliv.
Helene Andersson
Svar från Östgötatrafiken:
Vi beklagar verkligen de långa kötiderna som uppstått till följd av att vi bytte bokningssystem och har full förståelse för att det skapar frustration. Östgötatrafiken arbetar med full styrka för att rätta till de problem som har varit, så att bokningar och resor ska fungera bättre, så snart som möjligt. Kötiderna har minskat successivt allteftersom vi uppdaterar systemet och våra beställningsmottagare har blivit mer vana. Trots allt fungerar de allra flesta resor som de ska och förhoppningsvis är vi snart nere på normala kötider igen.
Ett visst mått av så kallad tomkörning, utan resenärer, av våra bilar är oundvikligt. I det nya systemet har det blivit en del märkliga körsträckor, där ett fordon behöver köra långa sträckor tomt, något som är långt ifrån optimalt. Det är en av de förbättringar som vi jobbar intensivt med just nu.
Säkerheten för dig som resenär är vår högsta prioritet. Under resor får våra förare prata i telefon med trafikföretagets eller Östgötatrafikens trafikledning vid behov, så länge handsfree används. Om du upplever att din resa inte känns säker är vi tacksamma om du kontaktar Östgötatrafikens beställningscentral alternativt skapar ett kundärende på vår webb. Då kan vi följa upp händelsen för att se var det brustit i rutinerna och jobba för att det inte sker igen.
Camilla Jansson, avdelningschef beställningstrafik, Östgötatrafiken