Kostnaden för falluckorna blev cirka en miljon, men dessa innebär ökade säkerhetsrisker för trafikanterna.
Luckorna är av stål och är helt släta vilket innebär sämre väggrepp än vanlig asfalt. Detta innebär längre bromssträcka. Om hindret inte uppmärksammas i tid finns risk för skador både på bilar och mc. Vid en omkullkörning med moped eller motorcykel kan även föraren skadas.
Det fåtal fotgängare eller cyklister som använder detta övergångsställe passerar troligen enbart på vissa tider. Detta innebär att säkerhetsanordningen för det mesta stoppar upp trafiken alldeles i onödan. 30 km/tim är dessutom en orimligt låg hastighet, som känns fullständigt omotiverad. Om fordonet framförs bara lite för fort öppnar sig falluckan precis innan man kommer fram till den. Den naturliga reaktionen blir en kraftig inbromsning, vilket innebär risk för påkörning bakifrån. Många förare har därför full fokus på falluckan och hastighetsmätaren vilket innebär att uppmärksamheten på fotgängare eller cyklister minskar.
För att öka både säkerhet och framkomlighet föreslår jag därför följande: Ändra hastigheten på vägsträckan till 60 km/tim. Falluckan kan då aktiveras vid 65 km/tim. Inför en knappfunktion som fotgängare och cyklister kan använda, dels för att tända en kraftig belysning av övergångsstället och dels för att minska tillåten hastighet till 40 km/tim genom elektroniska vägskyltar med omställning av falluckans aktivering till 45 km/tim som följd. Alternativt tas falluckan bort och ersätts med knappstyrd belysning och vanliga trafiksignaler.
Det bästa är naturligtvis en port under vägen på samma sätt som de övriga gång- och cykelvägarna i närheten har.
Gunnar E